Koszyk

Analiza dostępnych metod usuwania owłosienia

| Autor: Dr N. Med. Anna Kamm
 
Kilka uwag na temat metod usuwania owłosienia W zależności od wybranej przez nas metody walki z niechcianym owłosieniem, jest kilka istotnych aspektów, na które należy zwrócić szczególną uwagę. Oto kilka wybranych ciekawostek na temat laserów, wosków twardych i elektroepilacji
 
 

Lasery i IPL 

Laser, czyli Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation (wzmacnianie światła przez wymuszoną emisję promieniowania). Podwaliny do budowy laserów przedstawił A. Einstein w 1917 r. w swojej pracy na temat spontanicznej i wymuszonej emisji promieniowania elektromagnetycznego. Od tego czasu nastąpił niespotykany skok technologiczny, który doprowadził do stworzenia bezpiecznych w stosowaniu laserów.  

 
Obecnie w gabinetach kosmetycznych najczęściej używane są lasery:
– diodowe,
– rubinowe,
– neodymowo-yagowe
– aleksandrytowe.
 
Wysokoenergetyczne lampy IPL przeznaczone są również do usuwania owłosienia, jednak – jak nazwa wskazuje – są tylko intensywnie pulsującym, rozproszonym źródłem światła, a nie laserem.
 
Chcąc pracować z każdym źródłem światła, trzeba pamiętać o kilku najważniejszych kwestiach. Wykluczenie przeciwwskazań i określenie fototypu skóry to pierwsze czynności, które należy wykonać.
 
Według klasyfikacji ogłoszonej w 1975 roku przez Thomasa B. Fitzpatricka, dermatologa z Harvard Medical School, u ludzi można wyróżnić sześć fototypów skóry, w zależności od zawartej w niej ilości melaniny. Klasyfikacja jest oparta na obserwacji reakcji skórnych po pierwszej w danym roku ekspozycji na światło słoneczne przez 30 minut w południe.
 
 

Woski twarde 

Dostępne w formie granulek lub woskowych krążków, rozgrzewanych w podgrzewaczach. Trudniejsza metodyka nakładania powoduje, iż wosk twardy jest rzadziej używany w gabinetach kosmetycznych. Jednak jego zalety są wielkie. Nie podrażnia delikatnych części ciała. W przeciwieństwie do wosków miękkich można tego rodzaju produkt nakładać kilkakrotnie na to samo miejsce.

Z potrzeby pracy właśnie w miejscach wrażliwych i z krótkimi włoskami powstały nowe odmiany wosków, tzw. bezpaskowych. Nakładane są one szpatułką i zastygają w dość szybkim czasie, ale jednocześnie nie twardnieją, pozostając cały czas elastyczne. Są to nowoczesne woski typu film wax lub woski hybrydowe. Ich skład łączy w sobie wosk żywiczny i mineralny. Technika ich nakładania jest dwojaka. Zarówno z włosem, jak i pod włos. Podbijając szpatułką z woskiem włoski w kierunku przeciwnym do ich wzrostu jesteśmy w stanie usunąć nawet bardzo krótkie około 2-milimetrowe owłosienie. Oczywiście położony na skórę kilkakrotnie nie podrażnia jej. Sposób przygotowania skóry również odbiega od dotychczas przyjętych norm. Przed aplikacją wosku należy natłuścić ją odpowiednio przeznaczonym do tego olejkiem, który chroni naskórek, a jednocześnie nie powoduje ślizgania się produktu.
Niezwykle istotne jest przekazanie informacji klientce, iż depilacja wykonana jako pojedynczy zabieg nie będzie miała efektu osłabienia owłosienia. W trakcie jednego zabiegu usuwamy tylko włosy będące aktualnie w ostatniej fazie wzrostu – telogenie. Niedługo pojawią się równie mocne włoski, które wówczas były jeszcze w fazie katagenu.
Właśnie dlatego znajomość fizjologii włosa i jego cyklicznego wzrostu jest tak ważna. Tylko posiadając taką wiedzę jesteśmy w stanie w sposób przekonujący wyjaśnić klientom, dlaczego depilację woskiem należy wykonywać systematycznie.
 
 
Co wybrać?
W przypadku, kiedy usunięcie owłosienia jest potrzebne na krótko przed planowanym urlopem, najlepszą z wyboru będzie metoda depilacji woskiem. To, jakiego rodzaju preparat woskowy będzie użyty, warunkuje rodzaj skóry. W następnej kolejności, po wykluczeniu przeciwwskazań i sprawdzeniu, czy włosy są odpowiedniej długości, konieczne jest wyjaśnienie zasady usuwania owłosienia tą metodą. Aby uniknąć rozczarowań ze strony klientki, należy podkreślić, iż nie jest to trwała metoda, a partia włosów z kolejnej fazy cyklu może wyrosnąć w niedługim czasie.
Jeżeli na samym początku klientka informuje nas, iż zależy jej na naprawdę trwałym usunięciu zbędnego owłosienia,  powinniśmy zaproponować metodę laserową.  
 
 
Elektroepilacja
Od wielu już lat znana jest metoda epilacji za pomocą prądu. Pracujemy cienką igłą, którą należy wprowadzić równolegle do trzonu włosa lub pęsetą trzymającą włos przeznaczony do usunięcia. Prąd o wysokiej częstotliwości przepływając przez włos niszczy mieszek włosowy. Jeżeli zdecydujemy się na technikę pracy igłą, możemy spotkać się z kilkoma jej metodami: elektroliza, termoliza, metoda blend oraz metoda sekwencyjna.
 
 
– Elektroliza jest jedną z najstarszych metod. Wykorzystuje przepływ prądu stałego tworzącego reakcję chemiczną, która niszczy rozwijające się komórki włosa.
 
Termoliza natomiast uszkadza mieszek włosowy za pomocą reakcji termicznej. Prąd wysokiej częstotliwości koaguluje białko mieszka.
 
Metoda blend łączy w sobie termolizę i elektrolizę. Powstająca jednocześnie reakcja chemiczna i termiczna efektywniej działa na włosy.
Metoda sekwencyjna dostarcza prąd w zróżnicowanych seriach. Jego dopływ nie jest stały, wręcz przerywany. Skutkuje to mniejszą bolesnością zabiegu.     
 
Wykorzystywanie prądu elektrycznego jest znaną i skuteczna metodą w kosmetologii, lecz rządzi się specjalnymi prawami. Skuteczność zabiegu zwiększy się jeżeli będziemy usuwać włosy tylko w fazie anagenu. Możemy odróżnić je goląc na dwa lub trzy dni przed zabiegiem. Te które odrastają są idealne do zastosowania elektroepilacji.  
 
Kosmetolog chcąc wykonać zabieg z użyciem takich urządzeń musi wziąć pod uwagę przeciwwskazania związane z elektroterapią, między innymi:
– rozrusznik serca
– metalowe implanty w ciele.
 
Skuteczność tej metody jest obarczona ryzykiem powstania w miejscu zabiegowym przebarwień lub blizn (nawet bliznowców). Rumień pozabiegowy i obrzęk to zupełnie normalny objaw przemijający po kilku godzinach.
Najbardziej niekomfortowa jest dość duża dawka bólu, na która klientka musi być przygotowana. 
Z tego też względu metody usuwania owłosienia  za pomocą elektroterapii wykonuje się rzadziej i na małych powierzchniach.
Stosowanie jednorazowej sterylnej igły jest oczywiste, jednak nawet przy zachowaniu wszystkich zasad bezpieczeństwa jest możliwe uaktywnienie się wirusa opryszczki.

dr n. med. Anna Kamm

Adiunkt i koordynator kierunku kosmetologia Wyższej Szkoły Zdrowia w Gdańsku oraz wykładowca GUMed, kosmetolog, egzaminator OKE, właścicielka Kliniki Urody Kamelia w Gdańsku.