Dieta wege a odporność

Z tego artykułu dowiesz się:

• Czy różni się laktoowowegetarianizm od weganizmu?

• Jakie rodzaje diet roślinnych sprzyjają budowaniu odporności?

• Jak zadbać o odpowiedni poziom witaminy B 12 w diecie wegańskiej?

• Dlaczego frutarianizm nie jest godną polecenia dietą roślinną?

 

 

Więcej niż trend |  Co dziesiąty Polak jest już wegetarianinem*, a immunolodzy z Polskiej Akademii Nauk** rekomendują dietę rośliną jako tę, która wspiera odporność. Dietetyk podpowiada jak prawidłowo przygotowywać dania wegetariańskie, by uniknąć niedoborów.

Prawidłowo skomponowana dieta wegetariańska pomimo wyłączenia z niej produktów pochodzenia zwierzęcego jest w stanie dostarczyć wszystkich, niezbędnych składników odżywczych, witamin i mikroelementów.  Do przygotowania dań warto używać przede wszystkim sezonowych i nieprzetworzonych produktów, tak aby zachować zawarte w nich substancje odżywcze. Warto również zwrócić uwagę, by były bogate w witaminy i składniki mineralne, w tym przeciwutleniacze.

 

Rodzaje diet roślinnych

Podstawową i najbardziej popularną dietą wegetariańską jest tzw. laktoowowegetarianizm, który wyklucza mięso, ale dopuszcza pozostałe produkty pochodzenia zwierzęcego, m.in. jajka, nabiał i miód. Weganizm natomiast eliminuje już absolutnie wszystkie „składniki odzwierzęce”. Wśród najbardziej rygorystycznych i zdecydowanie mniej popularnych wersji diety wegetariańskiej są witarianizm, który dopuszcza obróbkę termiczną składników do maksymalnie 40 °C i frutarianizm,  gdzie jada się przede wszystkim owoce, nasiona i orzechy.

Immunolodzy z Polskiej Akademii Nauk rekomendują dietę roślinną – wykluczającą z jadłospisu nie tylko mięso, ale także produkty mleczne**

 

Zdrowy bilans

Roślinna dieta wzmacniająca odporność powinna być prawidłowo zbilansowana. Sposród w.w. diet, jedynie laktoowowegetarianizm i weganizm zapewniają taką możliwość. W tych dwóch przypadkach możemy przygotować odpowiednio zbilansowany i urozmaicony jadłospis, który pozwoli nam uniknąć niedoborów.  Dla osób, które chciałyby spróbować diety wegetariańskiej, a nie mają jeszcze w tym zakresie odpowiedniej wiedzy lub umiejętności dobrym rozwiązaniem może być skorzystanie z tzw. diety pudełkowej. Warto także udać się na konsultację do dietetyka, który pomoże nam rozpisać optymalny jadłospis, dostosowany do naszego stanu zdrowia i upodobań kulinarnych.

 

Najważniejsze składniki diety wegetariańskiej

Dieta wegetariańska powinna być bogata w rośliny strączkowe i nabiał, co w połączeniu z węglowodanami złożonymi oraz dobrymi tłuszczami zapewnia energię i doskonałe samopoczucie przez cały dzień. Warto więc komponować posiłki na bazie fasoli, ciecierzycy, soczewicy, grochu lub tofu w połączeniu z produktami pełnoziarnistymi typu brązowy ryż, chleb i makaron z pełnego przemiału oraz kasze. Nie zapominajmy także o porcji świeżych, pieczonych, lub ugotowanych na parze warzyw, a także dobrej jakości tłuszczach roślinnych jak oleje, orzechy, pestki i nasiona. Na śniadanie i podwieczorek, dobrym wyborem będą m.in. wszelkie pasty i pasztety z roślin strączkowych w towarzystwie pełnoziarnistego chleba i porcji świeżych warzyw. Na obiad, czy kolację możemy zjeść np. wege burgery, warzywne potrawki oraz gęste i pożywne zupy z dodatkiem kasz, makaronów, czy tofu, zaś na pełnowartościową przekąskę przygotujmy koktajl na bazie mleka roślinnego, sezonowych owoców i orzechów.

Pamiętajmy, że jeśli zdecydujemy się na całkowite odstawienie produktów pochodzenia zwierzęcego tj. weganizm niezbędna jest suplementacja witaminy B12, której jako jedynej nie znajdziemy w żadnym roślinnym produkcie.

 

Złote zasady

Podstawą prawidłowego odżywiania jest spożywanie 4-5 posiłków dziennie, co 3-4 godziny. Aby nasz organizm odpowiednio funkcjonował i nie był podatny na infekcje potrzebuje także odpowiedniej dawki snu, czyli 7-8 godzin na dobę. W okresie wzmożonej zachorowalności szczególnie warto zadbać także  o umiarkowaną aktywność fizyczną. Wystarczy codzienny 30-45 minutowy szybki spacer, który zarówno dotleni organizm jak i pozwoli odpocząć od nowoczesnej technologii. Równie ważne jest wietrzenie mieszkania i pomieszczeń w których przebywamy oraz dbanie o właściwy poziom nawilżenia powietrza. Zachęcam również do przestrzegania zasady Work-Life-Balance, która jest niezwykle istotna dla codziennego funkcjonowania.

* Raport „Jak odżywiają się Polacy? Kukuła Healthy Food 2020”

**https://informacje.pan.pl/index.php/informacje/materialy-dla-prasy/2909-koronawirus-zalecenia-immunologow

 

Natalia Chybzińska | specjalista dietetyk, kierownik ds. żywienia Kukuła Healthy Food |Twórcą marki Kukuła Healthy Food jest Jakub Kukuła, trener personalny, specjalista ds. żywności i właściciel klubu fitness, który przez kilkanaście lat układał plany treningowe i dietetyczne dla swoich podopiecznych
w Niemczech oraz Polsce.

kukulahealthyfood.pl

 

 

 

 

 

Zobacz także:

Budowanie odporności

 

 

 

 

 

 

Stay cool!

 

 

 

 


BEAUTY FORUM is edited by

Health and Beauty
Media Sp. z o.o.

A company of

Hb Logo

Part of

Bofierecosmo

Contact us: ul. Królowej Marysieńki 9/10, 02-954 Warszawa - Tel.: +48 (22) 858 79 55 - Fax: +48 (22) 858 79 53 - info@health-and-beauty.com.pl

BEAUTY FORUM W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w sposób dostosowany do Państwa indywidualnych potrzeb i preferencji. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących przechowywania i uzyskiwania dostępu do cookies przy pomocy ustawień przeglądarki lub urządzenia końcowego, z których Państwo korzystacie.. Więcej informacji Zamknij