Koszyk
Eko w środku i na zewnątrz

Eko w środku i na zewnątrz

| Autor: Aneta Kołaczek

Z tego artykułu dowiesz się:

•  Na czym polega ekoprojektowanie i dlaczego tematyka opakować kosmetyków jest obecnie tak istotna?

•  Jakie działania marketingowe mają sprzyjać budowaniu wizerunku marki eko i jednocześnie nie wzbudzać podejrzeń o tzw. greenwashing?

•  Czym jest Europejski Zielony Ład i co kryje się pod hasłem  „Strategia plastikowa?”

Naturalna alternatywa (cz. 3) – W poprzednich dwóch częściach mowa była o surowcach wykorzystywanych w kosmetykach naturalnych. Receptura kosmetyku to jedna kwestia, druga, nie mniej istotna, to opakowanie i marketing. Tymi zagadnieniami, a szczególnie ich ekologiczną stroną, zajmiemy się w aktualnym artykule, jako że w temacie opakowań bardzo dużo się ostatnimi czasy dzieje.

Podstawową funkcją opakowania jest ochrona produktu przed wpływem środowiska zewnętrznego. Opakowanie jest również narzędziem promocji, przyciąga uwagę konsumenta i podkreśla wartości, na jakich opiera się marka.

W dobie dążenia do gospodarki o obiegu zamkniętym najważniejsze założenia dla opakowań kosmetyków to możliwość ich wielokrotnego użycia lub prostego recyklingu czy innej formy odzysku. Obowiązującym

w branży opakowaniowej trendem jest ekoprojektowanie, czyli sposób projektowania opakowań, który maksymalnie ogranicza ich negatywny wpływ na środowisko. Co ciekawe, projektując opakowania w idei eko należy mieć na uwadze lokalne możliwości recyklingu lub selektywnej zbiórki odpadów.

„Najlepsze opakowanie to takie, którego nie ma…”

                                               Frans Timmermans

 

Ekoprojektowanie

Producenci kosmetyków coraz częściej rezygnują z opakowań wielomateriałowych, ograniczają ich masę, redukują liczbę elementów składających się na opakowanie, sięgają po recyklaty i materiały alternatywne (szkło, papier, biotworzywa), wykorzystują materiały jednorodne nadające się do selektywnej zbiórki i recyklingu. W większych miastach europejskich powstają kolejne punkty, w których możemy napełnić przyniesioną z domu butelkę wielorazowego użytku zapasem mydła czy żelu pod prysznic. Pamiętać należy przy tym o jej dokładnym umyciu

i dezynfekcji, bezpieczeństwo użytkowania kosmetyku pozostaje priorytetem.

Chcemy być eko

Jak czytamy w raporcie w badaniu Nielsen przeprowadzonym na grupie 30 tys. konsumentów z 60 krajów, 52 proc. respondentów (w większości millenialsów) potwierdziło, że ekologiczne opakowanie jest czynnikiem wpływającym na ich decyzje zakupowe.

Zielony marketing

Inicjatywa Green Claims Initiative to część strategii Zielonego Ładu mająca za zadanie zwalczać zjawisko greenwashingu. By zrealizować ten cel należy po pierwsze opracować jasne kryteria i wytyczne definiowania produktów naturalnych, ekologicznych, przyjaznych naturze. Kosmetyki naturalne to nie tylko storytelling na temat poszanowania lokalnych zasobów naturalnych, ale konkretne działania. Sprzątanie plaży, lasów czy jezior, sadzenie kwietnych łąk i stawianie uli, zbiórki pieniędzy na ratowanie ginących gatunków, akcje edukacyjne wśród dzieci promujące ekologiczną postawę, to tylko kilka przykładów aktywności, jakimi marki kosmetyczne podkreślają swoją troskę o środowisko. Już dziś stosunek producentów do zrównoważonego rozwoju i podejmowane przez nich

w tym kierunku kroki dla coraz większej grupy konsumentów stają się istotnym czynnikiem wyboru przy zakupie kosmetyków.

Marketing jest dla firm narzędziem kreowania pewnego stylu życia. Producenci (kosmetyków i nie tylko) swoimi produktami i działaniami wpływają na społeczeństwo i środowisko. Jak wskazuje Raport Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego „Raport Cosmetics Europe. Dobra praktyka Zrównoważonego Rozwoju (ZR) dla Przemysłu Kosmetycznego” „przejście do jeszcze bardziej zrównoważonych wzorców konsumpcji wymaga partnerskich relacji pomiędzy przemysłem, organami regulacyjnymi, konsumentami oraz innymi zainteresowanymi stronami”. Zielony marketing to narzędzie promowania wśród konsumentów ekologicznych postaw. Bez proekologicznego nastawienia konsumenta działania producentów tracą szansę powodzenia.

Zielona przyszłość

Zmiany wyznaczane przez Zielony Ład obejmą wszystkie kosmetyki wprowadzane na rynek, również te stosowane do zabiegów gabinetowych i pielęgnacji pozabiegowej. Ekologia jest bez wątpienia kierunkiem, który warto zgłębiać. Wprowadzanie do menu zabiegowego produktów i zabiegów w duchu zielonej kosmetyki oraz propagowanie ekologicznego trybu życia stanowi ważny element pracy specjalistów branży beauty.¨

Europejski Zielony Ład

Strategia plastikowa mająca na celu ograniczenie zużycia tworzyw sztucznych to temat znany branży kosmetycznej od 2018 r., z którym zdążyliśmy się już oswoić. Obecnie najbardziej gorącym zagadnieniem jest Europejski Zielony Ład, czyli pakiet strategii i inicjatyw mających na celu wypracowanie zasad funkcjonowania zrównoważonej gospodarki charakteryzującej się neutralnością klimatyczną, a jednocześnie konkurencyjnej i w pełni zaspokajającej potrzeby konsumenta.

Zielony Ład rozszerza zakres odpowiedzialności producentów kosmetyków (i nie tylko, strategia dotyczy wielu gałęzi przemysłu) poza ekologiczne opakowania i ich recykling. Dotyka również środowiskowych deklaracji marketingowych, legislacji surowców kosmetycznych i oceny bezpieczeństwa ich stosowania. Wszystko z myślą o zmaksymalizowaniu stopnia przyjazności produktu dla środowiska.

Zielony Ład obejmuje m.in.  Sustainable Products Initiative, inicjatywę zakładającą projektowanie nowych produktów, uwzględniające już na starcie ich zrównoważony wpływ na środowisko. Inicjatywa Eco Design dotyczy z kolei wspomnianego już projektowania opakowań. Swego rodzaju nowością jest Consumer Empowerment, czyli system oznakowania produktów inspirowany znanymi nam już znaczkami typu A+++, A++, A+ (zastąpione później klasyfikacją od A do G), widniejącymi na sprzęcie AGD. Projekt zakłada, że kosmetyki mają być tak oznakowane, by konsument mógł łatwo ocenić ich wpływ na środowisko.

Tematy te w zasadzie nie są branży obce, nad ekologicznymi składami i opakowaniami pracujemy już od dobrych kilku lat. Obawy budzi masowość zagadnień, konieczność ich równoległego wprowadzania w życie, wymuszająca jednoczesną współpracę z konsumentami, dystrybutorami, recyklerami i wieloma innymi ogniwami łańcucha, a przede wszystkim wysokie koszty wdrażania zmian.

aneta kolaczek

Aneta Kołaczek

Chemik, technolog kosmetyków, obserwatorka trendów, prelegentka kongresów kosmetologicznych. Autorka publikacji w mediach branżowych.