Koszyk

Farbowanie rzęs w praktyce

Zabieg ten wykonywany jest od wielu lat w prawie każdym gabinecie kosmetycznym – pozornie banalny, a jednak krąży wokół tego tematu wiele nieporozumień. Nasze ekspertki podpowiedzą jak powinien wyglądać prawidłowo przeprowadzony zabieg, oraz na co należy zwracać uwagę przy wyborze produktów?

Jak powinien wyglądać prawidłowy przebieg zabiegu?

– podstawa to dokładny demakijaż oczu – zabezpieczenie skóry wokół oczu przed pofarbowaniem (wazeliną lub tłustym kremem) – nałożenie specjalnych podkładek pod dolną linię rzęs (na grubą warstwę kremu) – rozrobienie henny proszkowej lub żelowej z aktywatorem (najczęściej wodą utlenioną 3 proc.) w odpowiednich proporcjach znajdujących się na opakowaniu od danego producenta (najczęściej jest to ok. 1–2 cm henny żelowej + ok. 5–10 kropli utleniacza) do konsystencji gęstej zawiesiny – aplikacja henny za pomocą pędzelka lub patyczka od nasady rzęs ku ich końcom; dość grubej warstwy – po ok. 10 minutach zmycie ciepłą wodąWykonanie zabiegu nie jest trudne. Ale niesie on ze sobą pewne ryzyko, którego nie wolno bagatelizować.

Słyszeliście o PPD i powikłaniach związanych z alergią? P-Fenylenodiamina to barwnik, który często określany jest jako „sztuczna henna”. Występuje pod wieloma nazwami m.in.: P-fenylenodiamina, p-fenylenodwuamina, 4-fenylenodiamina, parafenylenodwuamina, 4-fenylenodwuamina, PPD, 1,4-Diaminobenzene itp.
PPD jest aminą aromatyczną, bardzo silnym alergenem. Może powodować zarówno zmiany na skórze, takie jak: zaczerwienienie, podrażnienia, świąd, wysypka, a nawet owrzodzenia i blizny, jak też duszności i inne objawy szoku anafilaktycznego (w konsekwencji nawet śmierć). Objawy na skórze mogą pojawić się nawet po kilku dniach od farbowania (alergia opóźniona).
Ważne jest więc, aby przed pierwszą aplikacją na rzęsy wykonać test próbny. W tym celu należy przemyć mały obszar skóry za uchem lub na przedramieniu alkoholem bądź mydłem z wodą, następnie zaaplikować przygotowaną wcześniej małą ilość henny zmieszanej z emulsją aktywującą. Po kilku minutach należy zmyć dany obszar skóry ciepłą wodą. Jeżeli po 24–48 godzinach nie wystąpiła reakcja alergiczna, nie są widoczne ślady podrażnienia, to raczej nie istnieje nadwrażliwość skóry na produkt. Test powinno się powtarzać przed każdą aplikacją henny.

 

Podobieństwa i różnice

Na rynku mamy do wyboru produkty wielu producentów. Powinniśmy przede wszystkim być świadomi ewentualnych (choć rzadkich) konsekwencji zabiegu henny rzęs z PPD. Na każdym opakowaniu powinien być dokładny skład produktu.
Niestety, PPD jest najsilniejszym, najbardziej intensywnym i najtrwalszym czarnym barwnikiem, jaki dotąd wynaleziono. Znajduje się on praktycznie w każdej hennie proszkowej dostępnej dla profesjonalistów, uważanej za mocniejszą od żelowej.
W ofercie znajdziemy też naturalne henny, ale one zabarwiają nam włos najczęściej do ciemnego brązu lub odcieni  bordo. Aby uzyskać pożądany efekt, trzeba je trzymać na włosie znacznie dłużej, co w wypadku henny rzęs jest mało realne. Mamy też hennę określaną przez producentów jako SENSITIVE, przeznaczoną dla wrażliwych osób – zamiast wody utlenionej, która też może być drażniąca dla skóry, używa się specjalnego aktywatora. Farby Sensitive są całkowicie bezpieczne, ponieważ zawierają wyłącznie ekstrakty roślinne, m.in.: wyciąg z krwawnika, ekstrakt z kasztanowca, nagietka, zielonej herbaty i krokosza. Jest to dwustopniowy system farbowania rzęs.

 

Henna a inne zabiegi

Hennę rzęs wykonuje się także podczas bardzo popularnych obecnie zabiegów laminacji lub liftingu rzęs. Przed samą laminacją możemy wykonać bezpośrednio hennę rzęs – lub na kilka dni przed – ponieważ podczas tej procedury używamy wyłącznie naturalnych produktów i olei, które wzmacniają włos. Natomiast przed samym liftingiem rzęs nie ma sensu robić henny – składniki w preparatach do liftingu zniwelują nam efekt zabarwienia. W tym przypadku wykonuje się ją po nałożeniu produktów do podkręcenia rzęsy – producenci z większości firm sugerują czas trzymania henny (maks. 3 minuty), a także wskazują odpowiedni system nakładania jej na rzęsy podczas zabiegu.

Henna wygląda bardzo subtelnie i naturalnie, a efekt podkręconych, czarnych rzęs oraz świadomość wzmocnienia ich przez słynny botoks i laminację zaczyna być dużą konkurencją dla rzęs sztucznych.

Barbara Kołodziejczyk | kosmetolog, doświadczona stylistka rzęs, właścicielka salonu MONROE w Kielcach
www.salonmonroe.pl
  
 
 
 
 
Henna w tradycyjnym rozumieniu jest barwnikiem roślinnym otrzymywanym z pędów i liści lawsonii bezbarwnej. Główną substancją aktywną lawsonii jest lawson, związek organiczny łączący się z keratyną włosa i tworzący barwne kompleksy.
 
Produkty wykorzystywane w zabiegu farbowania włosów, również określanym mianem henny, zawierają w składzie oprócz naturalnych barwników z lawsonii czy indygo również związki syntetyczne.
Do zabiegu zastosować można różne rodzaje preparatów, w formie proszkowej, kremowej czy żelowej. Niezależnie od wybranego preparatu przed rozpoczęciem zabiegu należy wykonać próbę uczuleniową. W zależności od formy i rodzaju produktu uzyskuje się określoną trwałość efektu, łatwość aplikacji, czas i komfort zabiegu. 
Okolica oka to strefa szczególnie wrażliwa, stąd należy zwracać uwagę, czy opakowanie produktu zawiera wszystkie wymagane informacje, tzn.: dokładny sposób użycia, procentowe stężenie aktywatora, wykaz składników oraz środki ostrożności.
 
Bardzo istotne jest przeznaczenie henny – produkty do farbowania tylko rzęs bądź brwi różnić się mogą składnikami i jest to regulowane prawem. O ile w przypadku farbowania brwi kolor henny dobieramy do typu urody, to w przypadku rzęs na ogół pożądany kolor jest jeden – czarny.
Warto wiedzieć o tym, iż mimo że sam mechanizm farbowania rzęs jest podobny do mechanizmu farbowania włosów, definicja produktu do włosów zawarta w Rozporządzeniu (WE) nr 1223/2009 wyklucza nakładanie substancji do farbowania włosów na rzęsy, a związane jest to z faktem, że poziom ryzyka w przypadku stosowania produktów na rzęsy jest inny niż w przypadku stosowania na skórę głowy. Szczegółowa analiza bezpieczeństwa substancji wykorzystywanych do farbowania włosów i potencjalnej możliwości wykorzystania ich do farbowania rzęs wykazała, iż substancje utleniające używane w farbach do włosów, takie jak: Tolu-ene-2,5-diamine, p-aminophenol, 2-me-thylresorcinol, Tetraaminopyrimidine Sulfate, Hydroxyethyl-p-phenylenediami-ne Sulfate i 2-Amino-3-hydroxypyridine, mogą być bezpiecznie stosowane w produktach do barwienia rzęs. Preparaty te są dopuszczone jedynie do użytku profesjonalnego. Na etykietach produktów powinny widnieć ostrzeżenia o ryzyku działania uczulającego.
 
 
Aneta Kołaczek | Absolwentka chemii na UPH w Siedlcach, początkujący technolog kosmetyków, pasjonatka chemii kosmetycznej, kosmetologii, literatury faktu, obserwatorka trendów.