Odczaruj święta

Z tego artykuł dowiesz się:

• Jak przygotować ofertę gabinetu na okres okołoświąteczny w trudnym okresie pandemii?

• Jakie działania w gabinecie i online warto wprowadzić do obsługi klienta?

• Jakie nowości zabiegowe i produktowe będą dobrym uzupełnieniem w końcówce roku?

• Dlaczego warto zadbać o poszerzenie oferty pielęgnacji domowej i na co zwrócić uwagę?

 

 

Odczaruj święta

Oferta na koniec roku od A do Z | Rok 2020 stawia przed nami mnóstwo wyzwań i, delikatnie rzecz ujmując, nie jest zbyt łaskawy. Czy uda nam się odczuć w tym roku magię świąt? Czy branża będzie pracować, czy pojawią się nowe obostrzenia? W chwili publikacji tego artykułu trudno ocenić, jak będą wyglądały najbliższe dwa miesiące, ale przecież święta i tak będą. To, czy celebrujemy ten czas w sposób mniej czy bardziej tradycyjny, nie jest najważniejsze, teraz istotne staje się, by przeżyć go w zdrowiu, dobrej kondycji – własnej i naszego salonu.

W tym roku okres okołoświąteczny to zupełnie nowa rzeczywistość. Nie wiemy tak naprawdę, co nas czeka. Możemy przyjąć kilka wersji wydarzeń. Ze względu na rosnącą liczbę zakażeń wprowadzone zostaną dodatkowe obostrzenia wpływające na naszą pracę, część klientów odwołuje i będzie odwoływać wizyty (nie tylko z powodu lęku przed koronawirusem, ale też ze względu na choroby dzieci czy infekcje jesienno-zimowe). W wersji najbardziej pesymistycznej założyć możemy czasowe zamknięcie branży. Choć ekonomiści twierdzą, że kolejny pełen lockdown nie jest realny, należy przygotować się też na taki czarny scenariusz.

Jak widzisz, czas, który do tej pory kojarzył nam się z jednym z lepszych okresów w roku – zapełniony grafik, atrakcyjne oferty, wielu nowych klientów, dobre obroty – w tym roku będzie wymagał zmiany myślenia i organizacji. Przygotujmy się więc na kilka ewentualności.

 

Doceniaj klientów

Klientek będzie mniej, ale z naszych usług z pewnością skorzystają panie przychodzące do gabinetu od wielu lat. Stali klienci to ci, którzy najrzadziej rezygnują całkowicie z usług, nawet w trudnych czasach. Warto zadbać o nich w szczególny sposób – poświęcić im 100 procent swojego czasu i uwagi. Salon powinien być ostoją relaksu, gdzie nasza klientka zapomni o sytuacji na zewnątrz. Zadbajmy o oprawę zabiegu – włączmy jej ulubioną muzykę, zastosujmy indywidualnie dobraną aromaterapię, zaskoczmy nowym, luksusowym elementem zabiegu. Stwórzmy dla naszej klientki prywatne spa – tak aby poczuła się w pełni komfortowo. U stałych klientek często pomijamy etap diagnozy skóry. Tym razem dokładnie obejrzyjmy skórę. Wykorzystajmy aparaturę diagnostyczną, powiększającą kamerę, lampę Wooda. Ponownie przeprowadźmy wywiad – czas pandemii zmienił życie naszych klientek. Zapytajmy o ich samopoczucie, stan zdrowia, obecny styl życia i dietę. Zdiagnozujmy klientkę i zaproponujmy kompleksowy zabieg na twarz, szyję, dekolt, ramiona i dłonie. Proponujmy zabiegi dodatkowe – hennę pudrową, regenerujący zabieg na dłonie, spa pedikiur, masaż głowy, minizabieg na usta/oczy.

 

Przygotuj materiały online: poradniki pielęgnacyjne, lekcje makijażu okazjonalnego. Oferuj konsultacje indywidualne w formie rozmowy wideo czy telefonicznej. Bądź obecna w social mediach i kontaktuj się ze swoimi klientami, pytając o ich potrzeby.

 

Wpływ pandemii

Podczas pandemii nasze klientki są pod zwiększonym wpływem hormonów stresu: noradrenaliny (stres krótkotrwały) i kortyzolu (stres długotrwały). Oba te hormony osłabiają układ odpornościowy – namnażanie limfocytów T i znacznie utrudniają niszczenie przez limfocyty komórek zainfekowanych wirusami. Brak ruchu i sportu, ograniczenie spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu na rzecz zdalnej pracy przy komputerze powoduje spadek formy i samopoczucia. Dlatego w obecnym czasie klientki będą korzystały z zabiegów relaksacyjnych na twarz i ciało opartych na terapiach manualnych i masażu leczniczym. Dotyk powoduje rozluźnienie napięć w ciele, przyspieszenia wydalanie toksyn, wspomaga dotlenienie i odżywienie tkanek.

 

Home care

Nie od dziś wiadomo, że ważnym elementem zabiegu jest odpowiednio dobrana pielęgnacja domowa. Kosmetyki służące do oczyszczania, złuszczania i nawilżania to dziś za mało. Szturmem na rynek weszły dostępne w perfumeriach specjalistyczne preparaty z wysokoprocentowymi kwasami, maski w płachcie, sera bogate w substancje aktywne, domowe sprzęty kosmetyczne. Klientki często kupują je pod wpływem impulsu, ze względu na reklamę lub polecenie influencera. Tymczasem to my, specjaliści regularnie dbający o skórę klientek, najlepiej wiemy, czego  potrzebują.

Włączmy do oferty miniboxy zabiegowe, toniki terapeutyczne z kwasami, specjalistyczne maski kosmetyczne, akcesoria, takie jak: szczotki drenująco-złuszczające, wibracyjne masażery, kieszonkowe nawilżacze, wałeczki z chłodzącymi kamieniami, aparaty ultradźwiękowe/RF/LED.

 

Czym byłyby święta bez prezentów? Okres okołoświąteczny to doskonała okazja do sprzedaży voucherów – zarówno w formie zabiegu, jak i talonu do zakupu kosmetyków. Zadbajmy o odpowiednie ich wyeksponowanie w kilku najlepiej widocznych miejscach w salonie. Zachęćmy klientki do kupna voucherów dla bliskich, stanowią one idealny prezent gwiazdkowy.

 

Mieć plan B i... C

Październik nie był łatwym miesiącem dla wielu salonów. Grafik nie pękał w szwach, zapisy na listopad i grudzień nie osiągnęły poziomu analogicznego do ubiegłych lat. Trudny do przewidzenia rozwój sytuacji epidemiologicznej nie ułatwia planowania. Warto przygotować się na wypadek mniejszej frekwencji, jak i na opcję odgórnego zamknięcia salonów. Jak wspomniałam, mniejsza liczba klientów to powód do mobilizacji naszych sił i kreatywności. Każdy klient powinien otrzymać nie tylko perfekcyjnie wykonaną usługę, ale też zostać wyposażony w zalecenia pielęgnacji domowej, kosmetyki do realizacji planu zabiegów w domu i wszelkie informacje na temat naszych dodatkowych usług, które musimy mieć w ofercie, aby w każdej sytuacji salon mógł przynosić dochody, a kontakt z klientami został podtrzymany.

Zrób zapasy: zestawy podarunkowe składające się z linii produktów, minipakiety bankietowe, środki ochrony osobistej (także do odsprzedaży), produkty do zabiegów i procedur ekspresowych o przedłużonym działaniu. Nie zapomnij o sile internetu – o wszystkich nowościach i zmianach w ofercie informuj na FB i Instagramie, wysyłaj klientom SMS-y, przygotuj newsletter. Pozostając w kontakcie z klientami, nawet w sytuacji zmniejszonego ruchu w salonie czy zawieszenia usług, pozostaniesz obecna w ich świadomości i to do Ciebie zwrócą się o poradę pielęgnacyjną czy po zakup prezentów na święta.

 

 

Obserwujemy wzrost zapotrzebowania na zabiegi z zakresu medycyny niekonwencjonalnej. Świecowanie/konchowanie uszu lub pępka, moksowanie, refleksologia, ajurweda, akupresura, ziołolecznictwo, reiki – kierunków rozwoju jest wiele. Pasje kosmetyczek często wykraczają poza klasyczną kosmetologię. Warto zgłębić tajniki dziedzin pokrewnych, wyspecjalizować się w interesującej nas tematyce i rozszerzyć zakres usług o oryginalne zabiegi.

 

 

Aktualne trendy i nowości

Warto zaskoczyć klientkę nowościami – zaprojektować zabieg hybrydowy, wykonać masaż twarzy i ciała, zastosować kosmetyki z modnym bakuchiolem (roślinną alternatywą retinolu) i kannabidiolem (CBD – pozyskiwanym z konopi indyjskich). Obecnie popularność zyskują składniki pochodzenie naturalnego – skwalen, NNKT, oleje roślinne (m.in. pachnący marcepanem olej śliwkowy). Nastąpił come back witamin – zwłaszcza witaminy C (kwas askorbinowy) i witaminy A (retinol). W kosmetologii stosuje się również ekstrakt ze śliny z jaskółczych gniazd, ceniony w kuchni chińskiej i będący jednym z najdroższych naturalnych produktów spożywczych. Jaskółcza ślina jest bogata w aminokwasy, sole mineralne, hormony – w tym testosteron i estradiol, węglowodany i lipidy. Badania wykazały, że zawiera ona również substancje stymulujące wzrost i podziały komórek.

 

 

AKTUALNA OFERTA

Oprócz menu zabiegowego, bogatego w zabiegi bankietowe, ekspresowe, o przedłużonym czasie działania i długotrwałym efekcie pielęgnacyjnym, w naszej ofercie na sezon okołoświąteczny powinny znaleźć się usługi takie, jak:

• konsultacje kosmetologiczne online i telefoniczne,

• sprzedaż i wysyłka (lub możliwość odbioru osobistego) kosmetyków do pielęgnacji domowej,

• dostęp do filmów edukacyjnych i poradników w formie wideo,

• możliwość zakupienia voucherów z długim terminem realizacji,

• możliwość zakupu środków ochrony osobistej – maseczek, przyłbic, rękawiczek, środków biobójczych,

• polecenie specjalistów dziedzin pokrewnych (współpraca branży w ramach zdrowej konkurencji),

• udział w wirtualnych spotkaniach dla klientów (np. Wieczór z pielęgnacją przeciwzmarszczkową),

• konsultacja, indywidualny dobór i sprzedaż akcesoriów i gadżetów beauty (np. urządzenia do domowej mikrodermabrazji, kawitacji, masażery),

• oferta świątecznych zestawów prezentowych,

lekcja makijażu okazjonalnego (live lub online).

Monika Szatkowska | Kosmetolog, blogerka i youtuberka w OtwartySalon.pl – kosmetyka dla profesjonalistów, współwłaścicielka salonu „Lucyna” w Zamościu. www.otwartysalon.pl

 

 

 

 

 

 

Zobacz także:

Kojące ciepło, moc natury– zimowe zabiegi

 

 

 

 

 

 

Dla ciała i ducha

 

 

 

 

BEAUTY FORUM W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w sposób dostosowany do Państwa indywidualnych potrzeb i preferencji. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących przechowywania i uzyskiwania dostępu do cookies przy pomocy ustawień przeglądarki lub urządzenia końcowego, z których Państwo korzystacie.. Więcej informacji Zamknij