Personal branding w praktyce

Zarządzanie własną karierą to w znacznym uproszczeniu umiejętność sprawnego poruszania się na rynku zawodowym, kształtowania ścieżek własnej kariery i budowania stabilnej przewagi konkurencyjnej, szczególnie w warunkach trudnego, nasyconego rynku pracy i dużej konkurencji. Właściwe i wytrwałe zarządzanie własną karierą często decyduje o osiągnięciu sukcesu zawodowego.

Zarządzanie karierą jest niebywale istotne, jednak nie może ono przynieść zamierzonych efektów bez rozpoznania, ukształtowania i uświadomienia sobie marki osobistej, czyli tego kim naprawdę jesteśmy, jakie są nasze dążenia i cele.


Cztery kroki zarządzania karierą:

1. Odkryj swoją markę

2. Stwórz swoją markę

3. Zaprezentuj swoją markę

4. Utrzymuj i rozwijaj swoją markę

Czym jest marka osobista?

Jak wiele jest dziedzin życia, tak wiele definicji określających personal branding. Jedną z najprostszych definicji, ale stanowiących kwintesencję tego określenia podał założyciel Amazon.com Jeff Bezos, który dość przewrotnie stwierdził, że „marką jest to, co ludzie o Tobie mówią, gdy wyjdziesz z pokoju”.

Definicja personal branding, jaką podaje Dan Schwabel w swojej książce „Personal branding 2.0” brzmi „Z punktu widzenia rozwoju osobistego personal branding można zdefiniować jako proces polegający na tym, że jednostki i przedsiębiorcy indywidualizują się oraz wyróżniają z tłumu i przedstawiają swoją wartość - w sferze profesjonalnej i osobistej - zasobów i kompetencji, do których jako jedyni mają dostęp. Proces ten realizują różnymi kanałami, prezentując spójny komunikat i wizerunek, aby osiągnąć wyznaczony cel. W ten sposób jednostka może ugruntować swoją wartość jako specjalista w danej dziedzinie, zapracować na swoją wiarygodność, rozwinąć karierę i nabrać wiary w siebie.”

W skrócie jednak można powiedzieć, że personal branding to sposób, w jaki promujemy samych siebie pośród innych.

Budowanie własnej marki wynika ze świadomości i wiedzy, jak istotny wpływ na to, jakie mamy szanse w odniesieniu w życiu sukcesu ma sposób postrzegania nas przez nasze otoczenie. Wizerunek, na który składają się sposób ubioru, zachowania, mówienia, reputacja, ciągi skojarzeń, emocje – te składowe świadomie wykorzystywane i zarządzane mają wpływ na pozycjonowanie nas na rynku pracy, dają szanse na lepsze relacje z obecnymi i potencjalnymi klientami. Personal branding to budowanie i zarządzanie marką osobistą, a także sposób na osiąganie celów związanych z rozwojem osobistym i karierą zawodową. Pozwala również na uzyskanie realnej szansy osiągnięcia i umocnienia pozycji eksperta w wybranym obszarze kompetencji.


Podstawy, na których budujemy markę osobistą

Budując markę osobistą trzeba wystrzegać się wszelkiego fałszu i opierać swój własny wizerunek na transparentności i uczciwości. Być marką to znaczy być autentycznym i wiarygodnym. Opieranie marki na prawdomówności, otwartości i szczerości przynosi daleko idące korzyści, których nie można przecenić w obecnym świecie. Fałszywy wizerunek może być korzystny jedynie na krótką metę, z czasem inni Cię przejrzą, albo zostaniesz formalnie prześwietlony przez swojego pracodawcę. Niezwykle istotna jest również reputacja, którą buduje się w czasie i utrzymanie której nie jest łatwe. Niejednokrotnie sama reputacja marki może przesądzić o sukcesie.

Technologia a personal branding

W dobie gwałtownego rozwoju nowych technologii, powstania i rozpowszechnienia mediów społecznościowych nie do przecenienia w tworzeniu marki osobistej jest wykorzystanie wszystkich dostępnych środków. Współczesne narzędzia ułatwiają tworzenie marek osobistych, a także zarządzanie i manipulowanie nimi. Z pewnością jednak nie należy zapominać o fakcie, że wszystko to co raz pojawiło się w internecie pozostaje w nim na zawsze i nie można tego wykasować. Więc korzystanie z tych narzędzi wymaga pełnej świadomości.

Wśród wyróżniających się narzędzi do budowania wizerunku zawodowego z pewnością przydatna jest sieć LinkedIn. Jest to zawodowa sieć społecznościowa, stanowiąca bazę danych rekrutacyjnych, która umożliwia rekruterom zdalne kontaktowanie się z użytkownikami oraz przeglądanie CV. Czy poszukujesz obecnie pracy, czy nie, czy też jesteś zainteresowany tym co dzieje się na rynku zawodowym - w każdym z tych aspektów warto założyć konto, aby być na bieżąco z informacjami. Na LinkedIn można podejmować wiele działań. Od uzupełnienia swojego osobistego profilu poprzez stworzenie i nawiązanie sieci kontaktów, czy uzyskiwanie porad, aż do zdobywania referencji, czy szukania pracy. Kolejnym przydatnym narzędziem jest z pewnością Facebook. Dzięki niemu można kontaktować się z całym światem utrzymując sieci znajomych i nawiązując nowe znajomości. Większość z nas posiada już konta na Facebooku, ale niejednokrotnie nie uświadamia sobie mocy i zasięgu tego narzędzia. O ile LinkedIn odnosi się do strefy zawodowej Twoje życia, tak Facebook dotyczy Twojego życia prywatnego i zainteresowań. Dzięki temu narzędziu możesz prowadzić prawie nieprzerwany networking, dołączać do grup i stron fanowskich, zapisywać się na wydarzenia, czy stworzyć stronę fanów. Jest to świetne narzędzie by pokazać swoją markę w wirtualnym świecie. Kolejnym istotnym narzędziem dla zarządzania karierą jest Twitter. Pozwala on na neutralizację nierówności w statusie różnych ludzi. Główną różnicą pomiędzy Twitterem a LinkedIn i Facebookiem jest fakt, że czytanie zamieszczanych informacji nie wymaga uzyskania akceptacji od jego twórcy. Dzięki temu możesz swobodnie porozumiewać się z osobami odpowiedzialnymi za nabór na stanowiska pracy, osobami, których poczynaniami jesteś szczerze zainteresowany i nawiązywać z nimi znajomości. Twitter stworzył przestrzeń, w której każdy ma te same przywileje i możliwość uczestnictwa w większej społeczności.

Warto inwestować w siebie. Jest to długotrwała inwestycja, która zawsze przynosi długoterminowe korzyści, a włożony wysiłek zwraca się w wymiernych efektach. Może nie od razu są one spektakularne, ale z czasem okażą się z pewnością warte zachodu. Dlatego też zainwestuj w markę osobistą i zarządzanie własną karierą. Oprócz oczywistych korzyści płynących z samopoznania i świadomości kim jestem, do czego dążę, jakie są moje cele i zasady, którymi kieruję się w życiu z pewnością pomoże ona w karierze zawodowej a także w życiu osobistym.

Zacznij już dziś!

Aby stworzyć własną markę już dziś odpowiedz sobie na kluczowe pytania:

- Co potrafię najlepiej?

- Jakie umiejętności wyróżniają mnie spośród innych osób?

- Co najbardziej lubię robić w wolnym czasie?

- W jakiej dziedzinie osiągam najlepsze rezultaty?

- Co poszukiwane jest na rynku pracy i czy ja posiadam te umiejętności?

- Jak widzę swoją przyszłość za trzy, pięć i piętnaście lat?

Sylwia Drzymała

z wykształcenia mgr.inż. budownictwa i ekonomistka. Z zamiłowania dziennikarka, autorka tekstów branżowych i marketingowych. Absolwentka szkoleń z zakresu coachingu, rozwoju osobistego, marketingu, pasjonatka socjologii i psy


BEAUTY FORUM is edited by

Health and Beauty
Media Sp. z o.o.

A company of

Hb Logo

Part of

Bofierecosmo

Contact us: ul. Królowej Marysieńki 9/10, 02-954 Warszawa - Tel.: +48 (22) 858 79 55 - Fax: +48 (22) 858 79 53 - info@health-and-beauty.com.pl

BEAUTY FORUM W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w sposób dostosowany do Państwa indywidualnych potrzeb i preferencji. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących przechowywania i uzyskiwania dostępu do cookies przy pomocy ustawień przeglądarki lub urządzenia końcowego, z których Państwo korzystacie.. Więcej informacji Zamknij