Koszyk

Pomysłowy pan Revson

| Autor: Sylwia Drzymała

Historia współczesnej kosmetyki (cz. 6) | Jak już wiemy, Helena Rubinstein i Elizabeth Arden nie przepadały za sobą i raczej się unikały. I choć wiele je różniło, w jednej kwestii były zgodne. Miały wspólnego przeciwnika. O ich niechęci, a nawet wrogości do dżentelmena o nazwisku Revson krążyły legendy. Czym naraził się obu damom twórca marki Revlon i czy uważał je za swoje konkurentki? Jakim przedsiębiorcą był Charles Haskell Revson? Czym zapisał się w historii kosmetyki? O tym pisze dla Was Sylwia Drzymała.

Charles Haskell Revson przyszedł na świat 11 listopada 1906 roku w Somerville, Massachusetts, USA. Dorastał w Montrealu. Jego ojciec Samuel Revson urodził się na Litwie, a matka Jeanette Weiss-Revson była pochodzenia niemiecko-żydowskiego. Rodzice wyemigrowali do Bostonu pod koniec XIX wieku, a matka zmarła na zapalenie płuc w latach 20. XX wieku. Dziadkowie ze strony matki, Saul J. i Mary Ella Greenberg-Weiss, mocno wpłynęli na Charlesa, wpajając mu potrzebę odniesienia sukcesu.

Revson tworzy Revlon

Wielu członków rodziny Weissów, podobnie jak Charlesa, charakteryzował perfekcjonizm i wyjątkowe wyczucie estetyki. Niewiele wiadomo o wczesnych latach życia Revsona, jak wyglądała jego codzienność z ośmiorgiem rodzeństwa i samotnie wychowujących ich ojcem, który utrzymywał się z pracy przy produkcji cygar w Manchesterze. Wiadomo natomiast, że po ukończeniu Manchester High School West, Revson przeprowadził się do Bostonu, by zamieszkać z rodziną Weiss. W 1931 roku podjął pracę jako przedstawiciel handlowy na terenie Nowego Jorku w firmie Elka z Newark, produkującej matowe i nieprzezroczyste lakiery do paznokci, odmienne od dostępnych na rynku. Kiedy jednak firma nie zgodziła się na rozszerzenie obszaru działalności Revsona i powierzenie mu funkcji krajowego dystrybutora, zrezygnował z pracy i założył własny biznes razem z bratem Josephem i Charlesem R. Lachmanem. Lachman nie tylko przyczynił się do powstania nazwy Revlon, ale również miał kontakty w laboratorium chemicznym, które mogło zająć się produkcją lakierów. Pierwszy lakier wyprodukowany przez Revlon okazał się nietrwały. Dzięki swojej ówczesnej dziewczynie Charles zdołał dotrzeć do Diany Vreeland, która będąc w Europie dostała od kogoś buteleczkę lakieru do paznokci – niezwykle trwałego i szybkoschnącego. Dziewczyna Revsona zaproponowała, by odtworzył on z resztek lakieru jego formułę i tak zaczęła się kariera Charlesa.

Wszystkie chwyty dozwolone

Pierwsza reklama Revlonu pojawiła się w 1935 roku i zawierała mocno podkoloryzowaną historię stworzenia lakieru przez bywalca salonów. Niemniej Charles, reklamując swoje lakiery, opierał się na tych samych technikach marketingowych, które nie były obce zarówno Helenie Rubinstein, jak i Elisabeth Arden. Ryzyko naginania faktów i wydania na reklamę ponad trzystu dolarów przez dopiero raczkującą firmę w dobie wielkiego kryzysu szybko się opłaciło. Lakiery pojawiły się w modnych sklepach Saks, a zysk ze sprzedaży w 1938 roku osiągnął zawrotną kwotę ponad miliona dolarów. Charles w walce o sukces nie przebierał w środkach, bojkotował konkurencję, wykorzystywał produkty innych firm – poprawiał ich formuły i ulepszone wypuszczał na rynek. Ale podobno w miłości i na wojnie (jak można określić walkę o status w branży) wszystkie chwyty są dozwolone, a przynajmniej były w czasach Revsona. Znane były pogłoski o ginących tablicach kolorów produktów konkurencji i, jak podaje w swojej książce Lisa Eldrige, jeden ze sprzedawców w firmie Charlsa wspominał, że Revson mawiał: „Niech konkurencja wykona, przygotuje podstawy i popełnia błędy. A kiedy wyprodukują coś dobrego, wtedy my to polepszymy, lepiej zapakujemy, lepiej rozreklamujemy i pogrzebiemy innych”. Firma Revsona jako pierwsza wyprodukowała reklamę telewizyjną oraz sponsorowała teleturniej The $64,000 Question, dzięki któremu sprzedaż jej produktów gwałtownie wzrosła, mimo skandalu dotyczącego sfałszowania wyników konkursu.Choć jego podejście do konkurencji jawi się jako mocno kontrowersyjne, trzeba mu przyznać, że charakteryzował go silny etos pracy, a pomysłowości w zakresie reklamy i sprzedaży produktów mogą mu pozazdrościć współcześni specjaliści marketingu. Charles sam testował lakiery na własnych paznokciach, i w ten oto sposób prezentował kontrahentom paletę barw, był urodzonym sprzedawcą. Również w czasie II wojny światowej umiał świetnie odnaleźć się w nowej sytuacji, zdobywał kontrakty, produkował apteczki i inne przydatne produkty, nie rezygnując z podstawowej produkcji lakierów, którą w 1940 roku uzupełnił szminkami w kolorach odpowiadających palecie barw lakierów do paznokci. Firma Revsona jako pierwsza wyprodukowała reklamę telewizyjną oraz sponsorowała teleturniej The $64,000 Question, w którym trzy razy w tygodniu pojawiały się spektakularne minutowe reklamy nadawane na żywo. Steve Carlin był producentem wykonawczym Entertainment Productions Inc., który wyprodukował zarówno The $64,000 Question, jak i The $64,000 Chellenge. Wezwany później przez Kongres pod zarzutem fałszowania wyników tych teleturniejów Carlin zeznał, że to właśnie Revson zażądał sfałszowania wyników i choć później obaj zeznawali, to ani Charles, ani Martin Revson nie byli przedmiotem oficjalnego śledztwa. Dzięki teleturniejom sprzedaż produktów firmy poszybowała gwałtownie do góry, wyprzedzając konkurencję o lata świetlne. Marce nie zaszkodziła nawet afera z nagrodami i oskarżeniami o fałszerstwo, wręcz przeciwnie, zwiększyła jej popularność!

Na zdjęciu Charles Revson i jego trzecia żona Lynn podczas balu charytatywnego Czerwonego Krzyża w Palm Beach, Floryda. Revson był wielkim filantropem i wspierał wiele akcji dobroczynnych, instytucji i projektów społecznych.

Amant i filantrop

Charles był jedną z najbardziej rozpoznawalnych osób w branży beauty. Dużo mówiło się o jego niezwykle trudnym charakterze, kontrowersyjnym stylu bycia (szczególnie w sprawach biznesowych), ale i o jego życiu prywatnym, kolejnych żonach i kochankach. Revson był trzykrotnie żonaty. Jego pierwsze małżeństwo było bardzo krótkie. Jego drugą żoną była Ancky Revson, z którą miał dwóch synów i adoptowaną córkę Penelopę. Po raz trzeci ożenił się z Lyn Revson. Poza tym miał burzliwy i głośny romans z aktorką Earthą Kitt. Wiele by można powiedzieć o nieczystych zagraniach Revsona i jego mało poprawnej polityce dochodzenia do sukcesu, ale nie sposób pominąć jego wybitnej działalności filantropijnej, w ramach której łożył ogromne kwoty na cele charytatywne. Charles Revson w 1954 r. założył fundację, która podczas jego życia sfinansowała wiele inicjatyw na łączną kwotę 10 milionów dolarów. Przedmiotem swojej filantropii Revson uczynił szkoły, szpitale i organizacje służące społeczności żydowskiej w Nowym Jorku. Po śmierci przekazał kwotę 68 milionów dolarów na działalność fundacji, dając jej zarządowi całkowitą swobodę w ustalaniu dalszych działań i strategii. Fundacja od tego czasu przyznała dotacje o łącznej wartości ponad 145 milionów dolarów.

Konkurenci

Czym naraził się Helenie Rubinstein i Elizabeth Arden? Otóż obie panie były oburzone jego bezpardonową walką o rynek. Mimo iż same stosowały dość agresywne i nie do końca uczciwe chwyty marketingowe, Charles bez skrupułów kopiował lub modyfikował formuły produktów swoich konkurentów, wypuszczając je na rynek. Tworzona przez niego reklama nieraz ocierała się o fałsz. Wszystkie te grzechy powodowały, że Revson nie był lubiany, a nawet tolerowany przez konkurencję. I choć Helena i Elizabeth otwarcie mówiły o swoim stosunku do jego osoby i poczynań, on sam za swoją konkurencję uważał przede wszystkim Estée Lauder. Revson nie mógł znieść faktu, że mimo iż wywodzili się z tego samego środowiska, to jednak tylko Lauder udało się pokonać kolejne szczeble kariery społecznej i dotrzeć do wyższych sfer. Wiele lat po jego śmierci jego plany ziściły się. W 2016 r. marka Revlon wykupiła markę Elizabeth Arden. I choć teraz produkty Revlona nie są utożsamiane z luksusem i można je znaleźć w drogeriach, to marka wciąż trwa, sprzedaje się i jest rozpoznawalna oraz ceniona za jakość na całym świecie.

A o Estée Lauder, właściwie o Josephine Esther Mentzer, bo tak brzmiało jej prawdziwe imię i nazwisko, oraz dwóch innych ciekawych postaciach kobiecych, które miały znaczący wpływ na współczesną kosmetykę, przeczytacie w kolejnym wydaniu. Zapraszam do lektury!

Sylwia Drzymała

Z wykształcenia mgr inż. budownictwa i ekonomistka, z zamiłowania i pasji dziennikarka. Absolwentka szkoleń z zakresu coachingu, rozwoju osobistego, marketingu, pasjonatka psychologii, socjologii i filozofii.  Bibliografia: Eldrige Lisa, Face Paint. Historia Makijażu, Horyzont