Koszyk

Usuwanie i korekta makijażu permanentnego

| Autor: Ewelina Handzel

Mikropigmentacja cieszy się coraz większym zainteresowaniem, zarówno wśród osób, które chcą go wykonywać, jak i szerokiego grona klientek klientek. Jest on idealnym rozwiązaniem dla wszystkich kobiet ceniących swój czas, lubiących wygodę i dbających o perfekcyjny look. Ale, co robić, gdy coś pójdzie nie tak… i makijaż zamiast zdobić, szpeci twarz klientki? Jak bezpiecznie usunąć efekty nieudanego zabiegu i skorygować rysunek? Ewelina Handzel podpowiada.

Jak uniknąć błędów w makijażu permanentnym? Doświadczenie i wiedza to nasi sprzymierzeńcy. Ważne jest, aby praca z pigmentem (znajomość jego właściwości) była na jak najwyższym poziomie.  Wyczucie koloru i kształtu oraz odpowiednia technika oraz głębokość pracy to tylko niektóre elementy składające się na idealny makijaż permanentny, którego efekt końcowy usatysfakcjonuje zarówno nas samych, jak i nasze klientki. Gdy do naszego gabinetu zgłasza się klientka, u której wcześniej niepoprawnie wykonano pigmentację musimy przede wszystkim dogłębnie przeanalizować jej przypadek i odpowiedzieć sobie na pytanie, co i jak możemy zrobić. 
 

Z czym walczymy?

Problemy bywają różne. Bardzo często chodzi o kolor pigmentu – niechciane odcienie głębokiego grafitu, niebieskiego lub czerwieni, którym należy nadać bardziej naturalny i pasujący do typu urody odcień. Wyzwanie stanowi też zmiana kształtu rysunku, który został wykonany lata temu zgodnie z panującymi wówczas trendami lub był źle dobrany do kształtu twarzy. Od czego zacząć? Czy konieczne jest użycie lasera? Czy są dostępne mniej inwazyjne metody usuwania makijażu permanentnego oraz tatuażu? Na te wszystkie pytania postaram się odpowiedzieć w poniższym artykule.
 

Jak możemy pomóc?

Temat korekty nieudanych makijaży permanentnych to złożona kwestia. Czasem do jej wykonania wystarczą dobrze dobrane pigmenty, pod warunkiem, że poprzedni makijaż jest już bardzo słaby, delikatny i mało widoczny. Wówczas, znając zasady komplementarności kolorów, możemy sprawnie zneutralizować niechcianą szarość, bladoniebieski cień bądź też poświatę czerwieni i nadać brwiom wyczekiwany, naturalny odcień brązu. 
 
 
Zabiegi z użyciem lasera wymagają solidnej porcji wiedzy i doświadczenia. Ich skuteczność zależy od wielu czynników – m.in. od rodzaju i koloru użytych pigmentów i głębokości pigmentacji. W przypadku bardzo głębokich i mocnych pigmentacji często zalecane jest usunięcie bądź rozjaśnienie makijażu permanentnego poprzez zastosowanie lasera. Przy odpowiednim rodzaju sprzętu i właściwych parametrach jesteśmy w stanie  uporać się z tym problemem. Chcąc wykonywać tego typu usługi, muszą jednak wiedzieć, że nie każdy laser nadaje się do konkretnego przypadku. Kolor oraz głębokość wprowadzonego barwnika (także tatuażu) odgrywają bardzo ważną rolę przy jego odbarwianiu. Wytłumaczę działanie dwóch metod laseroterapii.
 
1. Metoda ablacyjna – polega na zastosowaniu laserów o długości fal od 2940 nm do 10 600 nm. W tej metodzie wyróżniamy urządzenia:
● laser erbowo-yagowy (Er-Yag);
● laser CO2 Lasery te mają za zadanie dostarczyć w głąb skóry wiązkę światła frakcyjnego, aby następnie usunąć (poprzez odparowanie) tkankę skóry wraz z pigmentem.
 
Ponieważ wiązka światła frakcyjnego jest pochłaniana przez wodę w komórkach skóry, dochodzi do natychmiastowego podgrzania jej, a co za tym idzie – odparowania na zewnątrz wraz z pigmentem (czyli ablacji). Zabieg ten nie powinien być wykonywany jednym ciągiem na powierzchni, którą chcemy odbarwić, lecz na zasadzie perforowania, aby wokół uszkodzonej tkanki pozostała zdrowa, która przyspieszy proces regeneracji naskórka wraz ze skórą właściwą. Jednak należy pamiętać, iż źle wykonany zabieg w dużej mierze skutkuje powstawaniem blizn, które są poważnym i bardzo częstym efektem ubocznym. Niewątpliwie jest to bardzo inwazyjna metoda i każdy, kto zdecyduje się na pracę z tego typu urządzeniem, powinien być w pełni świadomy następstw źle wykonanego zabiegu. 
 
2. Metoda nieablacyjna – jest to fragmentaryczne usuwanie barwnika poprzez podgrzanie głębszych warstw tkanek bez uszkodzenia wierzchniej warstwy skóry. Metoda ta polega na dostarczeniu nanosekundowej wiązki światła z bardzo dużą energią w miejsce barwnika, co skutkuje jego mechanicznym zniszczeniem bez wywoływania skutku termicznego na zewnątrz (jak w przypadku pierwszej metody), lecz wewnątrz skóry.  Efekt, jaki uzyskamy w metodzie ablacyjnej po pierwszym zabiegu, jest porównywalny do 3–5 zabiegów w przypadku metody nieablacyjnej. Wśród dostępnych na rynku sprzętów wyróżniamy między innymi:
●  laser neodymowo-yagowy (Nd-Yag) Q-swich Jest on najpopularniejszy wśród tego typu urządzeń. Laser o parametrach: ➢  1064 nm jest w stanie usunąć kolor czarny, granatowy oraz brązowy. Ta długość fal jest w minimalnym stopniu absorbowana przez hemoglobinę oraz melaninę, przez co szanse na odbarwienie bądź uszkodzenie zdrowej skóry są bardzo niewielkie. ➢  532 nm usuwa kolor czerwony, pomarańczowy oraz purpurowy. Ta długość fal jest jednak w dużym stopniu pochłaniana przez hemoglobinę, co wiąże się niestety z większym ryzykiem uszkodzenia skóry zdrowej.
●  laser rubinowy Q-swich ➢  Dzięki długości fal 694 nm idealnie radzi sobie z odbarwieniem koloru niebieskiego oraz zielonego. Jednak ponieważ długość ta jest bardzo dobrze absorbowana przez melaninę, dochodzi do  dużego uszkodzenia zdrowej skóry, która potem długo się regeneruje. Ten rodzaj lasera nie poradzi sobie z takimi kolorami jak: czerwony, pomarańczowy oraz purpurowy;
●  laser aleksandrytowy Q-swich ➢  Długość fal 755 nm jest stworzona do usunięcia ze skóry kolorów takich jak niebieski, zielony oraz czarny. Bardzo rzadko dochodzi przy tym do zmian strukturalnych w obrębie zdrowej skóry i jej odbarwienia. Natomiast ten rodzaj lasera nie poradzi sobie z usunięciem żółci, czerwieni oraz jasnych odcieni pigmentów.
 

Bezinwazyjnie i skutecznie

Jednak co w przypadku, gdy nie zdecydujemy się wyposażenie naszego gabinetu w laser ? Na rynku dostępne są już preparaty, które pozwolą na bezpieczne oraz bezinwazyjne rozjaśnianie (a w przypadku delikatnych makijaży permanentnych – usunięcie) niechcianych pigmentacji brwi, kresek oraz ust.
 

Od czego zacząć? 

Wiarygodna marka – każdy chce skorzystać z usługi na jak najwyższym poziomie, nasz klient także. Wybieraj marki produktów, które są przetestowane oraz sprawdzone jako innowacyjne produkty na rynku. Odpowiednie szkolenie – nieodłącznym elementem dobrej pigmentacji, jak i depigmentacji makijaży permanentnych oraz tatuaży jest profesjonalne szkolenie w firmie, która wzbudza nasze zaufanie doświadczeniem, odpowiednim personelem oraz wykwalifikowanym trenerem, który będzie dla nas wsparciem nie tylko w trakcie szkolenia, ale i po nim – kiedy pojawia się najwięcej pytań. Odpowiedni sprzęt – nie od dziś wiadomo, że „co tanie, to drogie”. Najważniejsze, by sprzęt był sprawny technicznie i spełniał nasze oczekiwania względem bezpieczeństwa i komfortu działania (cicha praca, równomierne rozłożenie preparatu).
 

Jak to  działa?

Mówiąc najprościej, produkty takie wypychają pigment ze skóry na zasadzie osmozy. Produkt płynny ma za zadanie połączyć się z cząsteczką pigmentu, a następnie w sposób naturalny dla organizmu wydalić pigment wraz z roztworem na powierzchnię skóry. Produkty do mechanicznego rozjaśniania bądź też wybarwiania pigmentu ze skóry mają wiele zalet. Są przede wszystkim:  bezpieczne dla organizmu,  mało inwazyjne,  gwarantują krótki proces rekonwalescencji,   pozwalają na stosunkowo szybki zabieg,  rozjaśniają (bądź też usuwają) wszystkie kolory pigmentów, łącznie z białym – jest to niepodważalnie największa zaleta tych preparatów. Za to, jak będzie się rozkładał barwnik w skórze, odpowiedzialnych jest kilka aspektów:
● głębokość, na jaką został wprowadzony pigment,
● rodzaj pigmentu (wielkość cząsteczki, kolor, okres utrzymywania się w skórze),
● rodzaj skóry,
● pielęgnacja pozabiegowa,
● indywidualna oceny regeneracji skóry klientki.
 
Przeciwwskazania do zabiegu:
● tendencja do bliznowacenia,
● ciąża,
● karmienie piersią,
● leki rozrzedzające krew,
● NZLP,
● alkohol,
● cukrzyca,
● nadciśnienie,
● hemofilia,
● wysoka temperatura,
● stosowanie witaminy A,
● częste nasłonecznienie miejsca zabiegowego. 
 
Przy wyborze produktów do mechanicznego wybarwiania pigmentów najważniejszy jest klarowny, ogólnodostępny skład preparatu. Ważne, aby składniki były naturalne oraz mało inwazyjne dla naszego organizmu – im bardziej naturalne, tym produkt powinien wzbudzić większe zaufanie. 
 

Dobra inwestycja

Z miesiąca na miesiąc wzrasta zapotrzebowanie na zabiegi nie tylko makijażu permanentnego, ale także na korygowanie, rozjaśnianie bądź też usuwanie niechcianej pigmentacji. Warto zainwestować w siebie i poszerzyć ofertę zabiegową o całkowitą rekonstrukcję nieudanych makijaży. Nie wszystko możemy pokryć oraz zneutralizować pigmentacją naprawczą, natomiast poprzez fizyczne bądź też mechaniczne metody depigmentacji możemy poprawić jakość i komfort życia naszych klientek, co powinno być dla nas najważniejsze. 

Ewelina Handzel

Kosmetolog, dyplomowana wizażystka oraz linergistka. Trener z zakresu makijażu permanentnego w europejskiej szkole kosmetycznej Broadway Beauty.