Zmiana modelu biznesowego

Z tego artykuł dowiesz się:

• Jak według badań pandemia zmieniła aktywność firm w Internecie?

• Jak reagują na nowe wyzwania firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw?

• Jakie pojawiły się nowe sposoby dotarcia do klientów?

• Czy zmiany w sferze online staną się na stałe częścią naszej rzeczywistości?

 

 

Jak Covid-19 wpłynął na prowadzenie biznesu | Pandemia i związane z nią ograniczenia sprawiły, że wiele naszych aktywności przenieśliśmy do sieci. Wszystkie dane przemawiają za tym, że pandemia przyspieszyła cyfryzację usług, a z możliwości przestrzeni wirtualnych zaczęli korzystać nawet najwięksi internetowi sceptycy. Czy tych kilka miesięcy zmieniło na zawsze sposób prowadzenia biznesu? Czy zakupy online, edukacja zdalna i spotkania wideo staną się na stałe częścią naszej rzeczywistości?     

Jak pokazują analizy, ruch w sieci mocno wzrósł w ciągu ostatnich miesięcy i ustabilizował się na poziomie 30% w porównaniu ze styczniem i lutym tego roku [1]. Zakupy online w marcu zrobiło aż 73% Polaków [2]. Internet pozwolił realizować i rozwijać różne formy edukacyjne. W marcu na jednej z polskich platform webinarowych odnotowano wzrost liczby przeprowadzanych spotkań aż o 1156% [3].

 

Internet miejscem sprzedaży

Już od dawna na rynku był widoczny trend cyfryzacji procesów firmowych, a także przenoszenia usług do przestrzeni online. Zazwyczaj taką optymalizację firmy planowały i realizowały w ramach długoterminowej strategii. Pandemia gwałtownie przyspieszyła te procesy.

Jej skutki najbardziej odczuły małe i średnie firmy. Wyniki międzynarodowego badania Salesforce Research Consumer i Salesforce Workforce Research pokazują, że 45% przedstawicieli sektora małych i średnich przedsiębiorstw zamierza zmienić swój model biznesowy [4]. Zwiększenie lub rozpoczęcie sprzedaży online deklarował na przełomie marca i kwietnia 2020 roku w Polsce głównie sektor handlowy oraz usług biznesowych [5]. Umiejętność poruszania się po przestrzeni online decydowała wśród wielu przedsiębiorców o przetrwaniu. Potwierdza to akcja przeprowadzona przez Agencję Rozwoju Przemysłu, której celem było zachęcenie przedsiębiorców do przenoszenia biznesu do sieci. W ramach akcji, prowadzonej przy wsparciu Allegro, OLX i ARP, proponowano wiedzę i rozwiązania ułatwiające zrobienie tego kroku. Niektóre banki także przygotowały narzędzia, które mają pomagać w prowadzeniu sklepów internetowych.

 

 

„Motywacji, by przenieść swój biznes do online, jest wiele. Przedsiębiorcy szukają sposobu, by zdobyć niezależność i wolność finansową. Są przemęczeni i sfrustrowani codzienną pracą lub chcą zwiększyć swoją efektywność, czyli pracować mniej i zarabiać więcej. Dodatkowo są świadomi, że ich młodsi klienci w wirtualnej przestrzeni czują się jak w domu. Przymus zachowania dystansu społecznego i pozostawania w domu, gwałtownie zwiększył liczbę zakupów dokonywanych online. Pandemia przekonała nieprzekonanych, że w XXI wieku posiadanie w swojej ofercie produktów online to już nie przywilej, a konieczność” - podsumowuje Magdalena Pawłowska, ekspertka kursów online, autorka książki pt. „Jedna kampania do wolności”, założycielka podcastu „Marketing MasterClass”.

 

Jak kursy online pomogły przedsiębiorcom

Zakupy przez Internet szybko zdobyły sobie zwolenników i liczba transakcji dokonywanych w sieci nadal rośnie. To, co dodatkowo odkryło wielu przedsiębiorców, szczególnie w sektorze usług, dotyczy elektronicznej formy kontaktów z klientami, obejmującej  działania PR i edukację. Zmiany te widać dobrze w sektorze usług beauty. Niemało salonów i gabinetów już zdążyło docenić ten nowy sposób podtrzymywania relacji i pozyskiwania  klientów. To szansa na przetrwanie, ale i skalowanie biznesu.

„Okres pandemii i odosobnienia sprawił, że wiele osób zrozumiało, że może się szkolić z każdego miejsca na ziemi, co więcej, część z nich odkryła, że posiada wiedzę, którą również może dzielić się z innymi za pomocą kursów” - zaznacza Magdalena Pawłowska.

 

 

Szczególnym zainteresowaniem podczas pandemii cieszyły się webinary. Firma ClickMeeting przeprowadziła badanie, z którego wynika, że w Polsce w marcu liczba przeprowadzanych webinarów wzrosła ponad tysiąckrotnie. Przy tym zaledwie 26% webinarów prowadziły szkoły i uniwersytety, w pozostałych przypadkach uczestnicy byli aktywowani przez branżę szkoleń i kursów, marketingu czy IT oraz innych usług. Według badania 80% ankietowanych pozostanie przy tej formie komunikacji online, nawet gdy pandemia ucichnie [6].

 

Biznes online w praktyce

Pandemia uświadomiła przedsiębiorcom, że opieranie biznesu tylko na jednej, stacjonarnej nodze, to za mało. Okazało się, że nawet firmy, które z pozoru mogą funkcjonować tylko w formie bezpośredniego kontaktu z klientem, zdecydowały się część swoich usług oferować w wersji cyfrowej. Dotknęło to całego sektora działalności szkoleniowej, kulturalnej, coachingowej, psychologicznej. Wiele ciekawych przykładów można przytoczyć z sektora usług kosmetycznych. Pojawiły się pomysły na konsultacje problemów skórnych online, edukacja młodzieży w zakresie pielęgnacji skóry i ciała, tutoriale i live’y z prezentacją zabiegów kosmetycznych, stylizacji paznokci  albo rzęs.

„Przeniesienie działań do sieci było naszą jedyną opcją, by utrzymać biznes. Sytuacja wymagała uruchomienia wyobraźni i otworzenia się na nowe rozwiązania. Nie mogliśmy działać stacjonarnie, tak jak do tej pory, więc zaczęliśmy udzielać lekcji przez Internet. Odkryliśmy nowe możliwości – poszerzyliśmy ofertę, zyskaliśmy nowych klientów, a także mogliśmy działać niezależnie od lokalizacji. W czasie pandemii stworzyliśmy m.in. innowacyjny projekt, skierowany do nowej, niszowej grupy klientów, który okazał się strzałem w dziesiątkę i cieszy się dużym zainteresowaniem. Wprowadziliśmy również rozwiązania, które w zależności od potrzeb umożliwią nam mieszanie zajęć online i stacjonarnych. Mogę więc zdecydowanie stwierdzić, że działania online zostaną z nami na stałe.” – przyznaje Emilia Nikoniuk, właścicielka centrum edukacyjno-szkoleniowego „Stacja Dobrego Czasu”.

 

 

Sprzedaż jest tam, gdzie są osoby gotowe zakupić dany produkt. W ostatnim czasie ze względów bezpieczeństwa dużo więcej osób wybierało kontakty pośrednie, np. za pomocą komunikatorów, preferując zakupy online zamiast osobistych wizyt w sklepach czy galeriach handlowych. Sprawdziliśmy funkcjonalność tych rozwiązań i w wielu przypadkach okazały się one zaletą, jak m.in. oszczędność czasu. Wszystko wskazuje więc na to, że innowacje wprowadzone w czasie największego kryzysu ostatnich lat pozostaną z nami na stałe, nie tylko w biznesie, ale i w codziennym życiu.

 

Magdalena Pawłowska | ekspertka kursów online, autorka książki pt. „Jedna kampania do wolności”, założycielka podcastu „Marketing MasterClass”.

 

 

 

 

 

 

 

Linki

1] https://pie.net.pl/wp-content/uploads/2020/05/PIE-Monitoring-Gospodarki-Cyfrowej-2.pdf     

2] https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/e-commerce-w-polsce-2020.html

3] https://knowledge.clickmeeting.com/uploads/2020/06/cm-covid-2020-report_PL.pdf

4] https://ceo.com.pl/jak-covid-19-zmienia-rynek-i-biznes-raport-salesforce-i-deloitte-38625

5] https://www.pwc.pl/pl/pdf/polski-mikro-maly-sredni-biznes-w-obliczu-pandemii.pdf

6] https://knowledge.clickmeeting.com/uploads/2020/06/cm-covid-2020-report_PL.pdf

 

 

Zobacz także:

Kryzys czy szansa?

 

 

 

 

 

 

Na dobry nowy początek...

 

 

 

 


BEAUTY FORUM is edited by

Health and Beauty
Media Sp. z o.o.

A company of

Hb Logo

Part of

Bofierecosmo

Contact us: ul. Królowej Marysieńki 9/10, 02-954 Warszawa - Tel.: +48 (22) 858 79 55 - Fax: +48 (22) 858 79 53 - info@health-and-beauty.com.pl

BEAUTY FORUM W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w sposób dostosowany do Państwa indywidualnych potrzeb i preferencji. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących przechowywania i uzyskiwania dostępu do cookies przy pomocy ustawień przeglądarki lub urządzenia końcowego, z których Państwo korzystacie.. Więcej informacji Zamknij