Przepisy i regulacje

Pielęgnacja w duchu wege

Coraz więcej osób, także znanych i lubianych celebrytów deklaruje wegański styl życia. Na rynku jak grzyby po deszczu pojawiają się sklepy z wegańską żywnością, modą, stylowymi akcesoriami i kosmetykami. Te ostatnie robią furorę na zagranicznych rynkach – a jak jest u nas?

W kilku słowach

Weganizm – to styl życia, którego założeniem jest rezygnacja z produktów zwierzęcych, lecz nie tylko wchodzi w grę spożywanie mięsa, a również produktów pochodzenia zwierzęcego.

Weganin (wegan) – to człowiek niespożywający mięsa ani innych przetworów pochodzących od zwierząt. Weganie unikają także ubrań, butów i akcesoriów ze skór i wełny,  kosmetyków i środków pielęgnacji na bazie składników odzwierzęcych.

Czym są zatem kosmetyki wegańskie? To wszelkie preparaty, w których składniki pochodzenia zwierzęcego zastąpiono roślinnym. Gotowe produkty nie były testowane na zwierzętach, jak również ich poszczególne składniki nie przechodziły podobnych testów. Oznacza to, że w kosmetykach wegańskich nie znajdziemy: kawioru, wosku pszczelego,  retinolu, protein mleka, lanoliny i wielu innych popularnych składników. Co więcej, w kosmetykach wegańskich nie ma miejsca na sztuczne barwniki, konserwanty ani środki zapachowe, nie znajdziemy tu parabenów, olejów mineralnych SLS, SLES czy ftalanów, a glicerynę zastępują oleje roślinne. 

Analiza składu

Obecne w produktach wegańskich wyciągi roślinne z owoców i warzyw bogate są w witaminy, bakuhiol zastępuje retinol, odzwierzęcy kolagen jest zastąpiony ekstensyną. Weganie mają swoją czarną listę składników aktywnych, na której czołowe miejsca zajmują: kolagen, elastyna, lanolina, jedwab, witamina A pozyskiwana z oleju rybiego czy piżmo oraz kwas hialuronowy uzyskiwany z grzebieni kogutów i keratyna z ptasich pazurów. Te składniki nie mają prawa znaleźć się w produktach dedykowanych weganom. W kosmetykach wegańskich królują ekstrakty z alg, aloes, chryzarobina, oleje roślinne. Substancje pomocnicze również są pochodzenia roślinnego, przykładem może być tu chociażby guma z akacji senegalskiej, stosowana jako emulgator, czy pektyna z jabłek jako zagęszczacz i substancja żelująca. 

Wege czyli eco?

Pamiętajmy jednak, że kosmetyk „wege” nie musi być jednocześnie „eco”, ważne aby żaden z jego składników nie pochodził od zwierząt nie był na nich testowany, natomiast nie wszystkie składniki muszą pochodzić z ekologicznych upraw. Niemniej jednak kosmetyki wegańskie są w większości przyjazne środowisku i człowiekowi, na ich opakowaniach często można zauważyć certyfikaty ekologiczne, których zdobycie wymaga spełnienia wielu bardzo restrykcyjnych warunków.

Certyfikacja

Do podstawowych certyfikatów dla kosmetyków wegańskich należą: 

- Vegan Society – który zaświadcza, że produkt jest w pełni roślinny i przyjazny dla środowiska;

- Cruelty-free – oznaczający, że powstanie danego kosmetyku nie przyczyniło się do cierpienia zwierząt; 

- The Vegan Society – certyfikat organizacji z Wielkiej Brytanii propagującej weganizm zaświadcza, że preparat nie zawiera żadnych składników pochodzenia zwierzęcego i nie był testowany na zwierzętach; -Leaping Bunny – informuje, iż producent kosmetyku nie przeprowadzał żadnych testów na zwierzętach (nie testował ani kosmetyku, ani poszczególnych składników na żadnym etapie produkcji), a także pośrednicy oraz dostawcy składników również nie wykonywali żadnych testów na zwierzętach. 

- Viva! – Fundacja Międzynarodowy Ruch na rzecz Zwierząt Viva! Jej certyfikat otrzymują produkty, które nie zawierają żadnych składników pochodzenia zwierzęcego (w tym z uboju), czyli produkty w 100 proc. procentach roślinne.            

Pamiętajmy jednak, że kosmetyk „wege” nie musi być jednocześnie „eco”, ważne aby żaden z jego składników nie pochodził od zwierząt nie był na nich testowany, natomiast nie wszystkie składniki muszą pochodzić z ekologicznych upraw. 

Dla kogo?

Oferta kosmetyków wegańskich jest nie tylko skierowana do wegan, ale do wszystkich osób, którym nieobojętny jest los zwierząt. A takich osób jest coraz więcej! O ile w 2000 roku 1 proc. Polaków deklarował rezygnacje ze spożywania mięsa, dziś jest to już prawie 4 proc. W tym po połowie są to wegetarianie i weganie. Wśród wegan i wegetarian większość stanowią kobiety, a tej grupie z kolei przeważają kobiety młode, które nie ukończyły 30. r.ż. 

Wyjątkowy klient

Weganizm to zdrowy tryb życia, długowieczność, dbanie o środowisko oraz brak obojętności na los zwierząt. Weganki są na co dzień klientkami gabinetów kosmetycznych, więc już dziś zastanówmy się, czy nie warto stworzyć oferty wegańskich produktów w recepcyjnej gablocie w naszym gabinecie kosmetycznym. Pachnące roślinne mydła, wegańskie szampony, naturalne oleje, kosmetyki kolorowe, produkty dla dzieci, wegekosmetyki codziennej pielęgnacji i do opalania. Posiadając w swojej ofercie kosmetyki wegańskie, przyczyniamy się do ochrony środowiska i walczymy pośrednio o lepszy los zwierząt a jednocześnie jesteśmy na topie z ofertą dla wyselekcjonowanej grupy klientów.

 

Patrycja Marciniak | Kosmetolog, pedagog i trener z wieloletnim doświadczeniem. Wykładowca WSIiZ w Warszawie. Właścicielka Instytucji Szkoleniowej IRBK Patrycja Marciniak


BEAUTY FORUM is edited by

Health and Beauty
Media Sp. z o.o.

A company of

Hb Logo

Part of

Bofierecosmo

Contact us: ul. Królowej Marysieńki 9/10, 02-954 Warszawa - Tel.: +48 (22) 858 79 55 - Fax: +48 (22) 858 79 53 - info@health-and-beauty.com.pl

BEAUTY FORUM W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w sposób dostosowany do Państwa indywidualnych potrzeb i preferencji. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących przechowywania i uzyskiwania dostępu do cookies przy pomocy ustawień przeglądarki lub urządzenia końcowego, z których Państwo korzystacie.. Więcej informacji Zamknij