Koszyk

Face blooms

| Autor: Beata Bojda

Z tego artykułu dowiesz się:

•  Co wyróżnia makijaż artystyczny na tle innych technik i odmian?

•  W jaki sposób dobiera się produkty, do konkretnych projektów?

•  Jak aplikować kwiaty i inne elementy roślinne, aby osiągnąć spektakularne efekty?

•  Dlaczego umiejętności techniczne są równie ważne w kreacji jak i klasycznym makijażu?


 

Makijaż jako sztuka – Współczesny makijaż oprócz funkcji użytkowej, której podstawowym zadaniem jest korekta i upiększenie, stanowi także swoisty  rodzaj sztuki. I to niekoniecznie pokazującej obecnie obowiązujące kanony czy aktualne trendy. Artyzm i wyobraźnia to nieodłączne filary kreacji, podkreślających ulotne piękno wiosennych kwiatów, stanowiących główny materiał dekoracyjny w stylizacjach autorstwa Beaty Bojdy. Ewolucja makijażu w kierunku bardziej twórczym nie nastąpiła z dnia na dzień. Już w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku wielu makijażystów, między innymi Pat McGrath czy Peter Philips, kreując makijaże dla znanych projektantów mody lub fotografów modowych, tworzyło coś zgoła innego od komercyjnego wizerunku piękna.

 

Przygotowanie skóry

„Kwitnienie” jest luźną interpretacją tematu, w którym w roli głównej wystąpiły żywe kwiaty. Już niejednokrotnie, jeszcze zanim IsmayaFfrench stworzyła swoje słynne kreacje „Face Blooms”, wykorzystywałam kwiaty w moich pracach, między innymi w projekcie „Etno”. Tym razem akcję edytorialu przeniosłam do ogrodu. Pastelowe sukienki, niewinna twarz modelki, kwiaty i dzienne światło narzuciły rodzaj makijażu. Użyłam lekkich, świetlistych podkładów bez pudrowego wykończenia. Aby pokazać teksturę skóry i naturalny połysk, kosmetyki kolorowe ograniczyłam do kremowych różów i cieni.

 

Sposoby aplikacji  i kompozycja

Sama aplikacja kwiatów wymaga cierpliwości i ustalenia zasad kompozycji. Symetryczna wygląda zazwyczaj jak maska, ale jest łatwiejsza w planowaniu. Asymetryczna daje z kolei znacznie większe możliwości. Wybierając symetrię, musisz przygotować po dwa elementy z każdego kwiatka, listka lub ich fragmentów, tak aby stworzyć lustrzane odbicie po prawej i lewej stronie nosa. Wygodnie jest wtedy rozpocząć aplikację od środkowej części czoła, nosa lub łuku Kupidyna. Asymetryczna kompozycja jest jednak moją ulubioną i zachęcam Was do eksperymentowania.
Zazwyczaj wstępnie układam wybrane przeze mnie kwiaty i inne roślinne fragmenty na wydrukowanym wcześniej facecharcie. Pozwala to na zobaczenie efektu i ewentualne zmiany jeszcze przed przyklejeniem. Kwiaty i liście można przyklejać bezpośrednio do skóry lub na wcześniej przygotowane kawałki tiulu czy dwustronną taśmę klejącą. Polecam ten sposób zwłaszcza tym osobom, które nie mają wprawy i cierpliwości w aplikacji bezpośredniej. Zawsze lekko spłaszcz główkę kwiatka lub grubszą łodyżkę. Dzięki temu aplikacja lepiej i stabilniej się przyklei. Do aplikacji wybieraj przezroczyste kleje, ponieważ nie zostawiają żółtego śladu na płatkach.

 

Wybór i przygotowanie kwiatów

Trudno pisać o wyborze kwiatów pod względem ich urody, bo jest to rzecz indywidualna, oprę się więc na moim doświadczeniu w pracy z tym materiałem. Zawsze możesz użyć suchych kwiatów. Są płaskie i raczej mają fakturę papieru, więc aplikują się szybko i łatwo. Jednak żywe kwiaty mają swój urok. Są świeże, bajecznie kolorowe i dają duże możliwości kompozycyjne. Większe kwiaty możesz rozdzielić na mniejsze fragmenty i aplikować je osobno lub razem, ale „po kawałku”. Nie utrwalam niczym kwiatów, chociaż możesz to zrobić nawet lakierem do włosów lub wodą z cukrem, którą przelejesz do pojemnika z atomizerem. Ja po prostu przed sesją przygotowuję ich na tyle dużo, że w razie zniszczenia lub zwiędnięcia któregoś, zastępuję go świeżym.

Nie ma jednej rady na to, czym się kierować przy wyborze kwiatów. Na pewno wyglądem modelki, jej stylizacją, kolorystyką i tym, jak ma wyglądać efekt końcowy. Jeśli ma być romantyczny – wybieraj jasne, pastelowe i niewielkie kwiaty. Jeśli ma zaskakiwać – możesz użyć tych o olbrzymich oraz tych o trójwymiarowych i odstających płatkach. Jeśli ma pasować do kolorystyki ubrań modelki – szukaj w podobnym lub takim samym kolorze. Pamiętaj też, że możesz je ze sobą łączyć i wzbogacić o liście lub ich fragmenty.

 

„Makijaż z kwiatowymi aplikacjami jest świetną alternatywą dla tych z Was, które boją się eksperymentować z makijażem artystycznym, ale chciałyby spróbować. Natura zawsze się obroni.¨ Face Blooms To kwiatowe kompozycje zastępujące lub też dopełniające makijaż. Stworzyła je brytyjska wizażystka młodego pokolenia – IsmayaFfrench – na potrzeby ubiegłorocznego paryskiego pokazu wiosenno-letniej kolekcji włoskiego projektanta Giambattisty Valliego. Sama o sobie mówi, że mniej jest wizażystką, a bardziej artystką zajmującą się makijażem. Jej prace są niepowtarzalne. Łączy bowiem klasyczne techniki makijażowe z radykalną fantazją oraz możliwościami, jakie dają technika i zdobycze nauki. W swoich pracach sięga po inspiracje ze świata architektury, mody, fotografii oraz nowoczesnego wzornictwa przemysłowego, a do jej ulubionych artystów należy także reżyser teledysków Chris Cunningham.

Beata Bojda Stylistka ubioru i makijażu, projektantka mody. Absolwentka Wyższej Szkoły Sztuki i Projektowania w Łodzi. Artysta Roku w dziedzinie makijażu (2016, 2018). Współp racuje z teatrem i artystami jako charakteryzator i kostiumograf.