Koszyk

Nude lips

| Autor: Alicja Michalak

Naturalne efekty w pigmentacji ust | Zmieniające się trendy w branży PMU prowadzą do nowych rozwiązań. Kiedyś kojarzony z mocnym, wyrazistym konturem, kształtem i kolorem, współczesny makijaż permanentny zachwyca naturalnym pięknem. Harmonizujące z kolorytem skóry, kształtne, delikatnie muśnięte kolorem usta to marzenie wielu klientek. Jak je spełnić? Alicja Michalak podpowiada.

Coraz częściej nasze klientki proszą o efekt „make-up no make-up”. Gruby i wyraźny kontur ust odszedł do lamusa. Nowoczesna pigmentacja opiera się na naturalnym podkreśleniu czerwieni wargowej, w kolorach korespondujących z własną, oraz bezkonturowym podkreśleniu kształtu. Odpowiednia gra niuansów kolorystycznych tworzy efekt światłocienia i optycznie powiększa usta, nadając im trójwymiar i odmładzający blask. W takich przypadkach świetnie się sprawdzą pigmentacje w technikach przestrzennych. Technik i metod jest bardzo wiele, zazwyczaj ich nazwy naprowadzają na naturalny, lekko transparenty rezultat końcowy (ombre lips, 3 D lips, nude lips, aquarell lips, babydoll lipstick, natural lips itd.) Wskazania – poprawa kształtu ust – wzmocnienie koloru warg – zanik czerwieni wargowej – blizny zanikowe po opryszczce wargowej – rekonstrukcja po zajęczej wardze – opadające kąciki ust

Warto wiedzieć

Wargi są mięśniowo-włóknistymi fałdami otaczającymi szparę ust. Skóra na nich różni się budową od pozostałej skóry na ciele. Pozbawiona zewnętrznej warstwy ochronnej, zwanej warstwą rogową naskórka, w rzeczywistości składa się przede wszystkim z błony śluzowej. W skórze ust nie ma wielu gruczołów łojowych, które tworzą warstwę lipidową zapobiegającą utracie wilgoci – głównym źródłem wilgoci jest ślina. Usta także prawie w ogóle nie zawierają melaniny, która chroniłaby je przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym. Zawierają mięsień okrężny ust, naczynia oraz nerwy. Warstwa nabłonka pokrywającego wargi jest tak cienka, że prześwitują przez nią naczynia krwionośne i dlatego mamy czerwone lub różowe usta. Czerwień wargowa to cecha charakterystyczna wyłącznie dla gatunku ludzkiego. Właściwości te sprawiają, że przy pracy na nich powinniśmy być wyjątkowo delikatni i ostrożni, gdyż mogą podkrwawiać, puchnąć i boleć.

Budowa skóry i anatomia ust

 

Pośrodku górnej wargi znajduje się łuk Kupidyna, który wyznacza środek ust i stanowi dolną podstawę filtrum. Zwykle owalny lub trójkątny, co determinuje kształt naszego rysunku. Jeśli bierzemy pod uwagę kanon piękna, wysokość górnej czerwieni wargowej winna stanowić 1/3 wysokości dolnej, zatem dolna warga powinna być nieco większa. Odległość od podstawy nosa do czerwieni wargowej oceniono na 11–12 mm. Jednak nie możemy zapominać, iż poprawnie zrealizowany makijaż musi być wykonany w obrębie konturu ust, czyli strefy oddzielającej czerwień wargową od otaczającej skóry. Przy bardzo jasnej i niewyraźnej linii ust ocenę ułatwi nam obserwacja drobnych włosków okalających wargi.

Pigmentacja w praktyce

Głównym problemem, z którym borykamy się na co dzień, jest asymetria. Niewiele jest pań, które mają równą i idealną czerwień wargową. Dodatkowo praca mięśnia okrężnego ust, krzywy zgryz, plamki Fordyce’a czy blizny po opryszczkach mogą nam znacznie utrudniać sprawę. Aby makijaż wyglądał dobrze, przy braku symetrii dążę do wyrównania, nieco obniżając linię konturu, zamiast naddawania jej na skórę. W takim przypadku nie ma problemu z innym kolorem i trwałością wykonanej pigmentacji. Pigment zaimplantowany na skórę wokół jest ciemniejszy i dłużej się metabolizuje. Aby kontur wyglądał nowocześnie, wykonujemy go bardzo precyzyjnie i cienko. Ma on za zadanie oddzielać usta od zewnątrz, a nie być widoczny wewnątrz. Kolor ramy nie może się różnić od koloru wypełnienia. Najlepiej w tym celu sprawdza się igła pojedyncza. Aby uzyskać idealne wypełnienie, odcienie zachodzące na siebie powinny tworzyć miękki, subtelny kolor, bez widocznych przejść, który pokrywa czerwień wargową transparentnie na poziomie ok. 60–80 procent krycia. Całość dopełni wybranie odpowiedniego wykończenia, które nada szlachetności barwie i trójwymiaru. Do tego celu wybierajmy jasne odcienie o subtelnym świetlistym niuansie.

Jaki kolor?

Wybór barwy ust jest kluczowy przy przeprowadzaniu procedury – jest subiektywny i winien się opierać na ogólnych zasadach kolorymetrii oraz preferencjach klientki. Osoba wykonująca zabieg dobiera pigment do typu urody klientki i naturalnie występującej barwy czerwieni wargowej. Należy pamiętać, iż nie pracujemy na powierzchni białej, lecz na powierzchni zdolnej do przybierania różnych barw, ze względu na jej unaczynienie podbijające wrażenie czerwieni. Skóra pełni rolę filtra, który modyfikuje aplikowany pigment, nadając mu subton zbliżony do jego typu.

Nasz dobór odpowiedniego pigmentu musimy zacząć od oceny odcienia warg. Mogą być chłodne, ciepłe bądź neutralne. Zimna baza będzie potęgować chłód koloru, ciepła analogicznie. Nie znaczy to, że jesteśmy zobligowani do wyboru kolorów duochromatycznych, musimy jedynie pamiętać o ewentualnym ociepleniu pigmentu – zatem na chłodną czerwień wargową można użyć ciepłego odcienia chłodnego koloru.

Alicja Michalak

Międzynarodowy mistrz makijażu permanentnego, linergistka z 15 letnim doświadczeniem, dyplomowany trener pmu, współtwórca linii kosmetyków dedykowanych branży beauty Kosmetykipmu.pl, właścicielka gabinetu Odnova Centrum Piękna w Płocku