Psychologia biznesu

Dream Team

Z tego artykułu dowiesz się:

• Jak zapobiegać rotacjom personelu i zatrzymać dobrych pracowników w Twoim salonie?– Na co zwracać uwagę zatrudniając nowe osoby?

• Jakie czynniki odgrywają nadrzędną rolę w budowaniu zgranego zespołu?

• Dlaczego wszelkie zmiany, należy zacząć od... siebie!

 

 

Przepis na idealny zespół | Zapobieganie niechcianym rotacjom personelu jest nie lada wyzwaniem, przed którym staje dziś wielu właścicieli i menedżerów branży beauty. Jak profesjonalnie zarządzać zasobami ludzkimi? Jak budować lojalny dream team? Jakich błędów unikać, by nie stracić dobrych pracowników? Na te i inne pytania odpowiada Małgorzata Ziewiecka.

Branża beauty to najpiękniejsza, a jednocześnie... jedna z bardziej okrutnych branż. Przy odpowiednim podejściu pozwala Ci stworzyć miejsce, w którym możesz się rozwijać, spełniać marzenia, budować wizerunek eksperta, pomagać tym, którzy potrzebują Twojej wiedzy i doświadczenia, a jednocześnie świetnie zarabiać. Okrutna, bo gdy już się w niej znajdziesz, najczęściej pochłania Cię bez reszty. Staje się Twoją pasją, w którą bez wahania inwestujesz czas, emocje, pieniądze i zdrowie. Jak każda pasja wymaga poświęceń. Uzależnia od ludzi, każe godzić się z ich ciągłą rotacją. No właśnie, czy rzeczywiście każe? Czy może przyjmujemy zbyt szybko, że tak już jest. Nie da się ukryć, iż rotacja pracowników to jeden z najczęstszych problemów, jaki zgłaszają właściciele salonów. To prawdziwa zmora. Czy można ją poskromić? Można. Przede wszystkim spójrz krytycznie na swoje działania rekrutacyjne, system motywacyjny oraz relacje i komunikację z pracownikami.

Krok po kroku odkryjesz słabe punkty na każdym etapie. Wyciągnij wnioski i staraj się nie popełniać tych samych błędów ponownie. Oto kilka praktycznych wskazówek.

 

Najpierw kto, potem co?

Bez względu na to, w jakim momencie teraz jesteś, dokąd zmierzasz, potrzebujesz wokół siebie odpowiednich ludzi. Takich, którzy nie wymagają ciągłej kontroli, dodatkowej zachęty, których nie musisz prowadzić za rękę. Oni sami dążą do doskonałości i tworzenia z Tobą wyjątkowego miejsca. Tacy ludzie szukają w sobie, a nie w innych przyczyn ewentualnego niepowodzenia. Chcą osiągać najlepsze wyniki bez względu na proponowany system wynagrodzeń.

 

Ważne komu, a nie ile płacimy

Odpowiedni ludzie zrobią wszystko, aby się rozwijać i tworzyć z Tobą wyjątkowe miejsce. Nie tylko dlatego, że mogą z tego coś mieć, ale dlatego, że nigdy nie zadowolą się czymś byle jakim. Stawiają sobie wysokie wymagania bez względu na to, czy inni wymagają od nich równie dużo. Dążą do doskonałości we wszystkim za co się zabiorą, a wynagrodzenie nie ma na to większego wpływu. Dlatego Twój system wynagrodzenia nie powinien polegać na nakłanianiu nieodpowiednich ludzi do odpowiednich zachowań, a na zdobyciu odpowiednich ludzi i ich  zatrzymaniu.

 

Jak zbudować dream team?

Najlepsza strategia rekrutacyjna to rekrutacja ciągła. Zawsze szukaj wyjątkowych ludzi, którzy chcą się z Tobą rozwijać. Nie patrz tylko na dyplomy, doświadczenie i wiedzę. Ważniejsze od samego wykształcenia są cechy charakteru. Nie każdy specjalista jest uczciwym, lojalnym człowiekiem, ale z każdego uczciwego człowieka możesz zrobić świetnego specjalistę! Warto dać takiej osobie szansę, nawet kosztem Twojego czasu i nakładów finansowych na szkolenia czy sfinansowanie studiów. Odpowiednio poprowadzona stanie się wsparciem w zwiększaniu zysków.

 

Nie patrz tylko na dyplomy, doświadczenie i wiedzę. Ważniejsze od samego wykształcenia są cechy charakteru. Nie każdy specjalista jest uczciwym, lojalnym i ambitnym człowiekiem, ale z każdego uczciwego, ambitnego człowieka możesz zrobić świetnego specjalistę!

 

Zgubny pierwszy etap współpracy

Zbyt mało czasu poświęcamy na wdrożenie pracowników. Od razu wymagamy. Kiedy w Twoim zespole pojawia się ktoś nowy, zapoznaj go z obowiązkami i zasadami. Świetnie sprawdza się księga praw i obowiązków, którą daje się pracownikom do podpisu. Ucz ludzi tego, co dla Ciebie najważniejsze, co można w Twoim salonie, a czego nie, z czego będą rozliczani, czego oczekujesz i co jest nagradzane. Oczywiście, że wprowadzanie nowego pracownika zaburzy Twój dotychczasowy harmonogram, ale ustalenie zasad na początku i odpowiednie wdrożenie zaoszczędzi mnóstwo Twojego czasu w przyszłości.

 

Nie bój się zmian!

Współpracuj tylko z tymi, którzy chcą się z Tobą rozwijać. Jednym z największych błędów, jakie popełniamy jako pracodawcy, jest trzymanie w zespole osób, które nie powinny w nim być. Boimy się, że gdy odejdą, nie poradzimy sobie bez nich, obroty spadną, a klienci znikną razem z nimi. Z takim podejściem tracisz o wiele więcej. Kiedy w koszyku znajdzie się zgniła śliwka, gniją przez nią i inne owoce. Swoją niekonsekwencją możesz popsuć nie tylko atmosferę, ale najlepszych specjalistów, którzy się temu przyglądają. Zadbaj o nich! Zdarza Ci się, że wracasz do domu i zamiast odpocząć, myślisz wciąż o tym samym pracowniku, o tym, jak kolejny raz wytłumaczyć mu, by wziął się do pracy, przestał przeglądać telefon, zadbał o swój rozwój, o Twoich klientów, zwiększał sprzedaż? Zrób z tym wreszcie porządek. Jeżeli zastanawiasz się nad zwolnieniem takiej osoby, zadaj sobie dwa kluczowe pytania: Czy gdybyśmy cofnęli się w czasie, zatrudniłabyś tę osobę jeszcze raz? Czy gdyby ta osoba sama przyszła teraz do Ciebie i powiedziała, że odchodzi, bardzo byś po niej płakała? Jeżeli w Twojej głowie rodzą się te same odpowiedzi, już wiesz, co robić. Nie ma ludzi niezastąpionych. Na ich miejsce przyjdą lepsi. To tylko kwestia czasu i tego, abyśmy nie popełniali tych samych błędów.

 

Nierealne oczekiwania

Nikt, kogo szkolisz, komu dajesz godne warunki pracy, rozwoju, nie zagwarantuje Ci, że będzie pracować w Twoim salonie do emerytury. Kształcisz ludzi, by stali się najlepszymi w tym, co robią, oddajesz pod ich opiekę swoich klientów, ale musisz pamiętać, że w głowie każdego pracownika może zrodzić się pomysł na własny biznes albo przejście pod skrzydła konkurencji. Pracownicy potrafią odejść pojedynczo lub całą grupą, często w najgorszym dla Ciebie momencie. Dlatego, kiedy pracują u Ciebie, potrzebujesz ich 100-procentowego zaangażowania. Daj im godne warunki, jasne zasady współpracy, możliwości rozwoju i wymagaj!

Szkolę w salonach w Polsce i za granicą. Poznaję różne zespoły. Na swojej drodze spotykam specjalistów, którzy w jednym miejscu pracują od ponad 20 lat. Pytam ich wtedy, co sprawiło, że wciąż tu są, że nie pomyśleli o zmianie? Odpowiedź zawsze jest podobna: pewny i konsekwentny pracodawca. Tak! Twoja pewność siebie, kierunku, w którym zmierzasz, i konsekwencja, która pilnuje wprowadzonych przez Ciebie zasad, to klucz do sukcesu w budowaniu dream teamu!

 

 

Zacznij od siebie!

Chcesz zbudować lojalny, zgrany zespół profesjonalistów, którzy będą pracować z pasją i zaangażowaniem? Tu nie ma drogi na skróty, musisz zacząć od siebie. Warto poznać swoje słabe strony, stanąć oko w oko z błędami, które popełniłeś i być może wciąż popełniasz, wzmocnić i konsekwentnie realizować dobre praktyki zarządzania i nie bać się zmian.

 

Bez względu na to, w jakim stadium rozwoju jest Twoja firma, potrzebujesz wokół siebie odpowiednich ludzi. Ambitnych, zmotywowanych i zaangażowanych.

 

 

Małgorzata Ziewiecka | Właściciele salonów urody nazywają ją „aniołem biznesu beauty”. Doradca wizerunku firm, trener beauty, hair & spa, współautorka programu beautymenago. Prowadzi autorskie szkolenia w salonach Polsce i za granicą.

www.beautyheaven.pl 

 

 

 

 

 

Zobacz także:

Jak nie stracić dobrego pracownika?

 

 

 


BEAUTY FORUM is edited by

Health and Beauty
Media Sp. z o.o.

A company of

Hb Logo

Part of

Bofierecosmo

Contact us: ul. Królowej Marysieńki 9/10, 02-954 Warszawa - Tel.: +48 (22) 858 79 55 - Fax: +48 (22) 858 79 53 - info@health-and-beauty.com.pl

BEAUTY FORUM W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w sposób dostosowany do Państwa indywidualnych potrzeb i preferencji. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących przechowywania i uzyskiwania dostępu do cookies przy pomocy ustawień przeglądarki lub urządzenia końcowego, z których Państwo korzystacie.. Więcej informacji Zamknij