Rozwój osobisty

JAK BYĆ DOBRYM SZEFEM?

Właściciele, dyrektorzy i przełożeni każdego szczebla stanowią dla podwładnych wzorzec zachowań. Jeżeli poważnie traktujemy kształtowanie kultury organizacji, zacznijmy od „góry”.

Czy rzeczywiście ,,szef zawsze ma zawsze rację”? Nie ma przecież ludzi nieomylnych. Zdarza się, że przedsiębiorstwo popada w tarapaty tylko dlatego, że nikt nie miał odwagi powiedzieć szefowi prawdy lub zaprotestować. Pamiętaj, można mieć rację i... Stracić firmę. Dlatego doceniaj szczerość. Nie bój się przyznać do błędu. Jesteśmy tylko ludźmi.

„Dekalog władzy” czyli zasady sprawdzone w wielu przedsiębiorstwach i organizacjach.

 1. Bądź przewodnikiem, a nie dozorcą.

 Zaufaj swej kadrze. Skoro zatrudniłeś profesjonalistów, to pozwól im rozwinąć swój potencjał. Traktuj ich jak partnerów i wspieraj własnym doświadczeniem lub kompetencjami, jeśli tego potrzebują. Stwarzaj warunki sprzyjające samodzielności. Pamiętaj, że nikt nie jest w stanie upilnować drugiej osoby, jeśli ona sama nie będzie chciała się kontrolować. Zrezygnuj z małostkowości. Zostań przewodnikiem, zarażaj chęcią rozwoju.

2. Krytykuj fakty, a nie ludzi.

 Jeśli jesteś niezadowolony ze sposobu pracy lub jej efektów, nie zwlekaj i informuj o tym pracownika możliwie szybko. Staraj się, aby nie stracił twarzy, dlatego nie krytykuj go przy innych pracownikach lub co gorsza przy klientach. Używaj komunikatów typu ,,ja”, a nie ,,ty” i skupiaj się na opisie czynności. Każdy może popełnić błąd, ale sztuką jest wykorzystać go do rozwoju.

3. Buduj autorytet na prawdzie, nigdy na pozycji.

Wszyscy znamy powiedzenie ,,szef ma zawsze rację”. Jeśli chcesz, możesz to wymusić, ale ryzykujesz wiele. Często bowiem przedsiębiorstwo popada w tarapaty tylko dlatego, że nikt nie miał odwagi powiedzieć szefowi prawdy lub zaprotestować. Pamiętaj, można mieć rację i... stracić firmę. Dlatego doceniaj szczerość. Rozwijaj swe kompetencje, korzystaj z doświadczenia innych i zanim podejmiesz kluczowe decyzje, wysłuchaj argumentów. Autorytet kształtują nie tylko kompetencje, ale głównie postawy wobec podwładnych. Bądź mądry ich mądrością.

4. Kieruj wszystkimi, ale pamiętaj o każdym.

Planując i organizując pracę, opracowujesz procedury i regulaminy, aby uporządkować aktywność zawodową swoich pracowników. Z pewnością dążysz też do standaryzacji i powszechności przestrzegania norm i zasad. Ale oprócz tych ogólnych wskazówek warto zindywidualizować swoje przywództwo. Znajdź czas na rozmowę z każdym pracownikiem, który Ci podlega. Wykorzystuj również szczególne umiejętności każdego. Pamiętaj także o ewentualnych słabościach. Nie ma dwóch identycznych pracowników. Dlatego warto wykorzystać ich różnorodny potencjał.

5. Mniej mów, częściej słuchaj.

Jak głosi starożytne przysłowie, natura dała nam dwoje uszu, a tylko jeden język abyśmy słuchali dwa razy częściej niż mówili. Dbaj o sprzężenie zwrotne w komunikacji z podwładnymi. Pozwalając na wyrażanie opinii, doceniamy ich i motywujemy. Mamy szansę na zbudowanie organizacji uczącej się. Zanim zdecydujesz się kogoś upomnieć, pozwól mu wyjaśnić sprawę. Bądź też otwarty na głosy z zewnątrz, słuchaj klientów, ale także dostawców, partnerów, a nawet konkurentów.

6. Szanuj czas innych jak swój własny.

 Bądź punktualny i dawaj przykład innym. Ale także nie marnuj czasu swych podwładnych poprzez kiepską organizacje pracy lub własną gadatliwość. Jeśli chcesz przekazać nowe informacje lub zasady, przygotuj je w formie pisemnej i udostępnij jeszcze przed zebraniem, żeby każdy mógł się z nimi zapoznać i je przemyśleć. Wtedy szkolenie lub dyskusja będą sprawniejsze i bardziej efektywne.

7. Rozliczaj innych i wymagaj od siebie.

Stwórz wyraźne kryteria kontroli i oceny pracowników i wyjaśnij je szczegółowo. Poinformuj, co dla Ciebie jest istotne przy ustalaniu premii lub nagradzaniu. Pomyśl również o ewentualnej ścieżce awansu. Nawet w płaskich strukturach można doceniać zasłużonych pracowników. Jeśli możesz, zadbaj, by pracownicy otrzymywali wynagrodzenie przed Tobą. Ale najważniejsze, żebyś sam spełniał kryteria, według których oceniasz innych. Ciągle dąż do perfekcji, nie tylko w zarządzaniu biznesem, ale głównie w kierowaniu ludźmi.

8. Wychowuj następcę, nie skrywaj wiedzy.

Mądrość szefa widać wtedy, kiedy go nie ma w przedsiębiorstwie. Jeśli wszystko działa sprawnie; każdy wie, co ma robić, wtedy można powiedzieć, że jego ,,duch” jest w każdym z nas. Wszystko może się bowiem zdarzyć, nagły wypadek, ciężka choroba właściciela często prowadzi do upadku przedsiębiorstwa, bo nikt nie potrafi go zastąpić. Żeby tego uniknąć, warto się zabezpieczyć. Jeśli nikt z rodziny nie myśli o dalszym prowadzeniu rodzinnej firmy w przyszłości, to trzeba szukać wśród sprawdzonej kadry. Niech mówią o Tobie dobrze nawet wtedy, gdy już nie będziesz szefem.

9. Pamiętaj o kulturze pracy, to Twoja wizytówka.

Nie tylko zapewnia większą konkurencyjność i przyciąga klientów, ale także integruje załogę. Nieformalny marketing szeptany dotyczy nie tylko usług, jakie świadczymy, ale również kadry zarządzającej. To częsty temat  rozmów w rodzinach pracowników, a także w miejscach publicznych. Spróbujmy zasłużyć sobie na to, żeby mówiono o nas dobrze. Wykorzystujmy teorię kultury organizacji, aby samemu się zmienić.

10. Dbaj o relaks, siej humor, nie stres.

Nic tak nie odbiera sił i nie zniechęca do pracy, jak lęk wywołany przez złośliwego, lub uprzykrzającego życie, czepialskiego, zrzędzącego szefa. Jeśli wchodząc do firmy obserwujesz uśmiech na ustach pracowników, to sygnał, że rozumiesz tę zasadę. Jeśli poważnieją na Twój widok lub milkną, to chyba trzeba postarać się o bardziej ludzką twarz. Pracownik jest w pełni wydajny, gdy jest wypoczęty fizycznie i psychicznie. Zadbajmy o taką atmosferę pracy, żeby nasz personel rano z  ochotą wstawał do pracy.

Szef, którego wszyscy się boją to, krótko mówiąc, kiepski szef. Na strachu nie zbudujesz pozycji ani autorytetu, o zaufaniu nie wspominając.


Marek Chorzewski | Mgr kulturoznawstwa, ukończył studia doktoranckie na Wydziale Zarządzania Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Prodziekan Wydziału Zamiejscowego Kosmetologii w Koninie Wyższej Szkoły Umiejętności Społecznych. Prowadzi Ośrodek Szkoleniowy MARKA, upowszechniając kulturę zawodu i marketing usług formacyjnych


BEAUTY FORUM is edited by

Health and Beauty
Media Sp. z o.o.

A company of

Hb Logo

Part of

Bofierecosmo

Contact us: ul. Królowej Marysieńki 9/10, 02-954 Warszawa - Tel.: +48 (22) 858 79 55 - Fax: +48 (22) 858 79 53 - info@health-and-beauty.com.pl

BEAUTY FORUM W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w sposób dostosowany do Państwa indywidualnych potrzeb i preferencji. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących przechowywania i uzyskiwania dostępu do cookies przy pomocy ustawień przeglądarki lub urządzenia końcowego, z których Państwo korzystacie.. Więcej informacji Zamknij